Afgelopen zaterdag bij @litemotiv langs geweest. We hadden maar krap twee uurtjes, dus het besluit was genomen om er voor nu gewone grease-seals in te stoppen. Dit scheelde veel poetswerk, en ik had ze nog liggen. En dan kon hij tenminste ook weer snel aan de koffie.
Ik voelde druk om foto's te maken, dus bij deze. De kwaliteit is verre van het niveau van @fransg, maar je kan niet alles hebben. Het is een leuke, maar kleine, studio, dus veel ruimte om te werken en goed te fotograferen was er ook niet.
1. Alle tools in de aanslag (in het chineese thee-busje zit citroenzuur).
2. Hij had zelf de piston er al uit gehaald. Deze rubbers waren verhard en best vies.
3. De groep van binnen.
4. Te weinig vet was niet het probleem....
5. De rubbers er af. Eentje brak ook spontaan.
6. Klaar om schoon te soppen.
7. Ook de sleeve er maar even uit halen.
8. Wat kalk, maar valt mee na 4 jaar. Gaatjes zaten wel een beetje dicht.
9. Tandjes poetsen....
10. Gaatjes van de sleeve doorprikken. Je ziet wat kalk aan de naald zitten.
11. Resultaat na het nodige gepoets met Cafiza en ontkalker. Bij meer tijd had ik grondiger gepoetst, maar functioneel zou dat niet zijn.
12. Tijd voor nieuwe rubbers.
13. Eerst de sleeve er weer in met nieuwe rubbers.
14. Goed op de uitlijning van de gaatjes gelet.
15. Zit er weer mooi in.
16. Nu de nieuwe rubbers op de zuiger. Alles met wat bescheiden vet.
17. Toch handig zo'n tool....
18. Tadaa. Was bijna weer de witte ring vergeten...
19. Zuiger er weer in...
20. Ondertussen ook de portafilter en het douchescherm in de Cafiza gegooid. En de groep gepoests met de Espazzola. De groepsring was ook al afgebrokkeld en flink vervormd. Dus die ook vervangen.
21. Tada, geen lekkage meer. Helaas geen tijd meer voor een bakkie. Maar kreeg de volgende dag een bericht dat hij weer top werkte en de smaak een stuk was verbeterd.
Hij ontdekte wel een kras op het frontpaneel. Geen idee hoe en wanneer die is ontstaan. Hopelijk helpt wat chromepoets.