Re: RE: Re: Het grote broodbaktopic

1272
fransg schreef:Mijn broodje bleef ook lang kleverig. Ik had er ditmaal 50g zonnebepitting in gedaan die een nacht lang hadden geweekt in 50g water (tip van Bobbee) dus het deeg was extra vochtig al had ik wat minder bewatering in het deeg gedaan.

Op het eind heb ik het deeg in een bak maanzaad rondgerold zodat het ineens niet meer kon plakken ;-)

Van de 350g water in de oven deed ik een deel in de dikke pan waar het dan heel snel verdampereert en de rest liet ik in het melkopschuimkannetje zitten en plaatste dat onderin de oven waar het tot het laatst (40 minuten) bleef koken en dampen.
Het is meer zaak, het stomen in de eerste 15 miuten te doen, dat kan je bewerkstelligen door een stoomsleutel te vervaardigen, deze mee op te warmen en er dan zo'n 45ml water in te doen, direct na het inschieten (plaatsen) van het brood in wording.

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Het grote broodbaktopic

1273
M'n rijsmandjes doe ik beschermen met wat jullie als badmutsen beschrijven, deze zijn kleiner en in verschillende maten.
Maar een heel klein beetje gries instrooien met de suikerstrooier en met zo'n zelfde kapje afdekken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

1278
Ziet er erg smakelijk uit.
@Adriaan, waar zijn je andere rijsmandjes gebleven die van 50cent bevielen die niet? Ik moet mijn rijsmandje nog uitbikken :) vandaag even geen brood bakken. Gisteren 3 gebakken en heb teveel brood nu. Kweekjes zijn in de koelkast gedropt en mogen even rustig aan doen.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

1279
Je kan er nog een achter de suikerstrooier zien, (lichtblauw) ze zijn wat te klein dus daar doe ik de ingredienten in afwegen en als ik kleine broodjes wil doen, kieper ik er nog wel de bolletjes in, ben nog wel aan het experimenteren met weekendbolletjes (onderweg happen naar de rommelmarkt) je rijsmandje in lauw water zetten met een beetje handzeep, kan je ze na een uurtje makkelijk met een afwasborstel uitwassen, beetje elbowgrease!

1280
Witte bolletjes maken is inderdaad ook leuk, moet ik ook maar binnenkort weer eens doen. Bestrijken met eigeel, kids zijn der dol op. Ik ga binnenkort vlechtbrood nr2 proberen te maken en dan iets minder hydratie toepassen. Was toch wel heel erg nat en op de filmpjes zagen de deeg er stuk droger uit. Niet te droog want dan valt er niks meer te vlechten.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven