Ik heb hier ook mee zitten dubben. Meestal worden hier thuis enkele bakjes gedronken, maar ik heb meerdere keren gelezen dat het beter is om het enkele filterbakje eigenlijk weg te gooien. Wat ik heb gemerkt is dat bij het gebruiken van het enkele filterbakje de gouden regels uit de espressobijbel (doorlooptijd, consistentie etc) eigenlijk meer van toepassing zijn dan bij het dubbele filterbakje.thedude schreef: do 27 aug 2020, 17:17Oh, ik heb de handleiding gevolgd Ik zal eens verdubbelen naar 14 gram. Wel zonde dat de voorraad bonen dan ook 2x zo snel gaatDeepnGroond schreef: do 27 aug 2020, 16:54 Ja hoeveelheid koffie ook verdubbelen. Met kleine bakjes en kleine hoeveelheden koffie is het veel lastiger om goede espresso te maken. En die 7 gram koffie voor een espreso is van vroeger, huidige inzichten gaan uit van meer koffie en dan vervolgens de ratio 1 gram koffie op 1.5 tot 3 espresso.
Nog tips om 2 bakjes tegelijk te zetten? Want dat lijkt me zo niet (meer) mogelijk. Of is dat sowieso "not done"?
Als ik voor mezelf een cappuccino zet thuis gebruik ik het dubbele filterbakje, en gooi daar het maalsel in van 5,5 seconden malen met de Eureka Mignon Specialita (heb geen weegschaal). Het filterbakje zit dan ongeveer tot de helft vol, dus ik schat zo in tussen 1 a 2 koppen in.
Ik vermoed dat menigeen op dit forum dus geen enkele espresso's maar dubbele drinkt, of is dat een verkeerde aanname? Idealiter zou het mooi zijn als ik altijd twee bakjes tegelijk kan zetten maar m'n vrouw drinkt maar één koffie per dag.