Re: Londinium 1

131
cremalover schreef:
bvds schreef:De stille modus bevalt mij ook al lange tijd...malen met de hand met de pharos en dan kiezen uit mijn ideale "twee groeps machine"...beide groepen werken geluidloos...het is dat je de koffie zelf hoort ;)
Ik denk dat er niet veel verschil in decibellen is tussen mijn Major en de Pharos. :mrgreen: En nu graag temperatuurmetingen Frans. :D
^^ dat dus. Een elektromotor is geen verbrandingsmotor. Een elektromotor is als het goed is bijna stil. Het enige geluid wat elektrische malers meer maken dan handmalers is omdat de bonen sneller vermalen worden. Je hoort nog steeds alleen maar krakende boontjes. Misschien wat resonanties van het malerhuis erbij, maar dat is niet inherent aan het principe van de elektromotor.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: Londinium 1

132
Spironski schreef:En hoe voelt dat nu, het non plus ultra?
Op H-B las ik gisteravond laat een mooie opmerking van Schulman:
This is the beginner's catch 22: entry level gear is the most difficult to use, and it is the least experienced who use it.
Een van de opvallendste dingen aan de L I vind ik het gemak ervan, het simpele. Mij zus wil wel een espressomachine kopen maar ze wil dan beginnen met een kleine single boiler machine en een maler van rond de tweehonderd Euro. Dan krijgt ze het een stuk moeilijker om echt lekkere espresso te leren zetten dan wanneer ze (bijvoorbeeld) de L I zou nemen. Ik raadde haar een La Pavoni aan maar wat ze ervan zag leek het haar een heel gedoe terwijl zo'n klein apparaatje met drie knoppen erop iets uitstraalt van een eenvoud die er in de praktijk niet is als je de lat voor de smaak wel hoog legt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Londinium 1

134
fransg schreef:
Spironski schreef:En hoe voelt dat nu, het non plus ultra?
Op H-B las ik gisteravond laat een mooie opmerking van Schulman:
This is the beginner's catch 22: entry level gear is the most difficult to use, and it is the least experienced who use it.
Een van de opvallendste dingen aan de L I vind ik het gemak ervan, het simpele. Mij zus wil wel een espressomachine kopen maar ze wil dan beginnen met een kleine single boiler machine en een maler van rond de tweehonderd Euro. Dan krijgt ze het een stuk moeilijker om echt lekkere espresso te leren zetten dan wanneer ze (bijvoorbeeld) de L I zou nemen. Ik raadde haar een La Pavoni aan maar wat ze ervan zag leek het haar een heel gedoe terwijl zo'n klein apparaatje met drie knoppen erop iets uitstraalt van een eenvoud die er in de praktijk niet is als je de lat voor de smaak wel hoog legt.

Iets dichter bij huis (onze eigen beginnerspagina :mrgreen: ) staat het zo:
Bedenk je bij het bepalen van je budget dat er eigenlijk niet zoiets is als een "instapmodel" of "beginnersapparatuur". Hoe beter -en helaas dus ook vaak duurder- het apparaat, hoe makkelijker het over het algemeen is om er goede espresso mee te zetten.
Het zijn vaak juist de goedkopere modellen die het je lastig maken en waarvoor je eigenlijk al getraind moet zijn voordat je er een behoorlijke espresso uit kan halen, als ze er al toe in staat zijn.
En is het niet vaak zo met iets dat ècht heel erg goed is, dat het zo vanzelfsprekend lijkt dat het zo is als dat het is? Dat geldt voor een tekst, muziek, een schilderij, een film,... en dus blijkbaar ook voor een espresso-apparaat 8-)

Waarnaar ik eigenlijk vroeg met dat non plus ultra, was hoe het nu voelde om bij het eindpunt aan te zijn gekomen. Wat zou je hierna nu nog moeten qua apparatuur? Alle ambities ingelost, wat dat betreft? Of blijft het toch nog kietelen (misschien later)?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Londinium 1

135
Spironski schreef: Iets dichter bij huis (onze eigen beginnerspagina :mrgreen: ) staat het zo:

[...]
En is het niet vaak zo met iets dat ècht heel erg goed is, dat het zo vanzelfsprekend lijkt dat het zo is als dat het is? Dat geldt voor een tekst, muziek, een schilderij, een film,... en dus blijkbaar ook voor een espresso-apparaat 8-)

Waarnaar ik eigenlijk vroeg met dat non plus ultra, was hoe het nu voelde om bij het eindpunt aan te zijn gekomen. Wat zou je hierna nu nog moeten qua apparatuur? Alle ambities ingelost, wat dat betreft? Of blijft het toch nog kietelen (misschien later)?
Verdraaid die Jim heeft via Google translate zijn licht hier opgestoken en brengt het in de US als zijn eigen wijsheid ;-)

Ja daar zeg je wat. Ik denk dat dit het wel is ja. Hoewel, ik wil in de Rocket het OPV nog wat lager kunnen zetten om de druk van de L I groep te kunnen benaderen, en de boiler van de Lusso laten nakijken, maar dat zijn kleinigheden natuurlijk. mooie aanleidingen om Peter weer te spreken. Een mooie brander lijkt me ook wel wat, op den duur. Maar een bonenmaler zou ik een twee drie niet weten (of ja een tweede voor bij mijn vriendin thuis naast de Rocket).

Ik heb het idee dat ik nu wel meer kan proeven. De zuur / noten / choco tonen waar je weleens over leest, daarvan kan ik nu wat proeven en denken aha dat bedoelen ze. Dus aan het kopen en proeven en leren kennen van bonen heb ik nog heel veel te doen.

Maar inderdaad, nu je het zegt, ik ben nu wel voorzien, denk ik. Ik heb nu al van een handvol Londinium bezitters gehoord dat ze hun GS/3 gaan verkopen, dus dat is kennelijk niet iets dat ik nu popelend zou moeten wensen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

136
Verdraaid die Jim heeft via Google translate zijn licht hier opgestoken en brengt het in de US als zijn eigen wijsheid ;-)
Ha ha, als dat eens zo was...! (het is natuurlijk andersom). Misschien moet ik die tekst nog maar eens aanpassen. Hij zegt het veel korter en beter dan ik... grmmblll.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Londinium 1

139
Op H-B kreeg ik een aardige reactie van Orphan Espresso's Doug Garrott op een uiteenzetting over de HX en TS in de L1 dus ik zal het nu ook even globaal vertalen voor hier.

Er lopen nogal wat koperen pijpen over en weer door de L1 maar dankzij de glazen wanden en de ruimte die er is zonder reservoir en door navraag te doen heb ik redelijk uit kunnen vogelen wat nu eigenlijk waarheen gaat en waarom.

Het makkelijkste zijn natuurlijk de pijpen voor heet water en stoom, de toevoer vanaf de waterleiding en het hele dunne pijpje dat vanaf de boiler naar de drukmeter loopt.

Het werd voor mij wat ingewikkelder met de HX (warmtewisselaar) en de thermosiphon combinatie.

In mijn tekst noem ik links & rechts en ga er dan vanuit dat je voor de L1 staat. De foto's nam ik vanaf opzij en van achteren omdat je e.e.a. dan beter ziet.

Als je voor de L1 staat, zie je aan de rechterkant een flink dikke pijp bij de boiler vandaan komen. Ik noem die nu even de 'koele' pijp van de twee dikke die naar de groep lopen. Deze is van de twee het laagste aan de doorgang naar de groep gemonteerd. Water dat in de groep is afgekoeld, wordt iets zwaarder, zakt daardoor naar onderin de groep en verlaat de groep zo via de 'koele' pijp richting de boiler waar het water weer wordt opgewarmd.

Als je goed kijkt, loopt dat water in feite niet de boiler in, maar is het aangesloten op een nog dikkere pijp (de warmtewisselaar HX) die zonder opening dwars door de boiler loopt en aan beide zijkanten uitsteekt, door de zijplaten waaraan het is vast gelast.

Afbeelding


Aan de andere zijkant (de linkerkant als je voor de L1 staat) is de even dikke 'hete' thermosiphon pijp ook verbonden aan de HX en vervoert van daar af heet water naar de groep.

Afbeelding


Vanaf de achterkant bezien, de aansluiting van de 'hete' en de 'koele' TS pijp an de groep:

Afbeelding


De twee pijpen zijn zo dik uitgevoerd omdat er een hoop warmte-energie nodig is om de groep, wanneer die eenmaal op temperatuur is, ook warm te houden. Het fraaie van de thermosiphon is dat het water erin sneller circuleert (warm water uit de HX in de TS, afgekoeld water door de TS terug in de HX) als de omgeving kouder is, en trager als de L1 in een warme kamer staat, zodat het zaakje stabiel op temperatuur blijft.

Vanaf de rechterkant bovenaanzicht met de groep:

Afbeelding


Zodra er een espresso wordt gemaakt, stroomt water door de warmtewisselaar in tegenovergestelde richting, omhoog door de 'koele' pijp van de thermosiphon de groep in. Het water in het HX-TS circuit dat richting koffiepuck en koffiekop vloeit, wordt in de TS aangevuld vanuit een beduidend dunnere pijp die met een omweg, in een vorm die mij doet denken aan een trombone, water onder druk van de boiler het uiteinde van de HX invoert, waar het zich mengt met een veel grotere hoeveelheid koeler water in het warmtewisselaar-thermosiphon circuit:

Afbeelding


Nog twee plaatjes van de 'trombone' in zijn geheel:

Afbeelding


Afbeelding


In het gebied van de koppeling is ook een vernauwing voorzien. Deze speelt een belangrijke rol want zodra we de hefboom neerdrukken en koffie gaan zetten, stroomt het water vanuit de HX toe uit de 'koele' pijp waar het water de minste weerstand ondervindt omdat daar geen vernauwing is gemaakt.

Er zit alles bij elkaar al veel water in die dikke TS pijpen waardoor het beetje water dat via de verlengde omweg van de 'trombone' het minder gebruikte 'been' van de TS bereikt, niet ver komt en niet wordt gebruikt voor de espresso die op dat moment wordt gezet.

Onmiddellijk na de extractie is de 'koele' pijp van de TS in feite heter dan de andere pijp, waardoor de TS-stroom niet direct op gang komt en de groep tijd heeft om af te koelen terwijl het water in de 'hete' TS pijp wordt opgewarmd vanuit de HX en het thermosiphon circuit weer op gang komt, in snelheid afhankelijk van de kamertemperatuur.

(Daarna heb ik het dak weer op de L1 geschroefd!)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino