Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

1361
gilleko B. schreef: wo 06 sep 2023, 18:10
fransg schreef:IMG_6351.JPG

https://www.crossroast.be/product/ims-b ... tfh21-5bb/

net binnen, morgen proberen
Leuk, ben zeer benieuwd, doe er wel maalbare, kan desgewenst ook malabar zijn, bonen in
Afbeelding
.
De Gesha boontjes waar ik nu mee bezig ben moeten voor dit bakje een STUK fijner gemalen op de Honne Hedone dan voor het 17g La Marzocco Strada bakje dat ik de laatste tijd gebruikte (met 18g erin).

15g in het bakje (17-18g gaat niet, dan drukt een rand van de zetgroep in het maalsel aan de rand), 30g uit in iets meer dan 30s, redelijk mooie uitloop, sommige 'eilandjes' blijven nog eventjes kaal als de rest van het bakje al uitstroom heeft zoals je ook bij andere bakjes wel ziet (ik heb 'm voor de zekerheid eerst in de Cafiza gelegd zodat alle gaatjes 'open' zijn). Het aparte boontje krijgt er iets kruidigs van. Binnenkort ook met andere bonen proberen.

Leuk als afwisseling.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1362
fransg schreef:
gilleko B. schreef: wo 06 sep 2023, 18:10
fransg schreef:IMG_6351.JPG

https://www.crossroast.be/product/ims-b ... tfh21-5bb/

net binnen, morgen proberen
Leuk, ben zeer benieuwd, doe er wel maalbare, kan desgewenst ook malabar zijn, bonen in
Afbeelding
.
De Gesha boontjes waar ik nu mee bezig ben moeten voor dit bakje een STUK fijner gemalen op de Honne Hedone dan voor het 17g La Marzocco Strada bakje dat ik de laatste tijd gebruikte (met 18g erin).

15g in het bakje (17-18g gaat niet, dan drukt een rand van de zetgroep in het maalsel aan de rand), 30g uit in iets meer dan 30s, redelijk mooie uitloop, sommige 'eilandjes' blijven nog eventjes kaal als de rest van het bakje al uitstroom heeft zoals je ook bij andere bakjes wel ziet (ik heb 'm voor de zekerheid eerst in de Cafiza gelegd zodat alle gaatjes 'open' zijn). Het aparte boontje krijgt er iets kruidigs van. Binnenkort ook met andere bonen proberen.

Leuk als afwisseling.
Leuke info, fijner malen al een conclusie

Afbeelding

1365
Yespresso schreef: do 07 sep 2023, 14:45 Dat is toevallig. Ik was op zoek naar een 15 g. basket en zag toen op DR Trading deze basket. Helaas uitverkocht daar.
Waar ik 'm bestelde bij Cross Roast daar was de 18g juist op en daarom koos ik de 15-17g versie.
Yespresso schreef: do 07 sep 2023, 14:45 Hoe bevalt het filter?
Nog maar 3 shots mee gedaan, beetje afwisseling is altijd leuk en als ik zo met 15g een optimaal bakje kan zetten, leuk om voorlopg eens te doen!
Yespresso schreef: do 07 sep 2023, 14:45 Bij het zoeken kwam ik ook nog deze video tegen

https://youtu.be/NJG0ap7M8_w?si=gRWKZvtxIL4b7X80
Die ben ik nu aan het "kijken", dwz op de achtergrond dstaat die aan en als ik hoor dat hij wat doet dan alleen maar ouwehoeren ga ik even kijken wat die doet.
[...]
Het duurt allemaal nogal lang dus ik sla die video verder over ;-)

Yespresso schreef: do 07 sep 2023, 14:45 Die Wafo zorgt voor een veel hogere extractie maar niet iedereen is er fan van:
Oh ja, die van 200 dollar pers stuk, nee dat moet ik sowieso niet
:lol:
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1366
Ja, die lange video die moet je even doorspoelen tot 10:17. Daar zie je wel een mooie vergelijking van hoe de puck is bij de verschillende mandjes.

Het idee van de Big Bang is dat het een meer gelijkmatige extractie te bevorderen, van binnen naar de buitenkant van de cirkel van de basket. Een Belg heeft onderzoek ernaar gedaan en de conclusie was dat de extractie in het midden veel hoger was dan aan de rand. De Big Bang heeft daarom de gaatjes in het midden dichter op elkaar staan. Dat klinkt mij dan weer wat tegenstrijdig in de oren maar wat weet ik ervan :)

1367
Yespresso schreef: do 07 sep 2023, 17:31 Ja, die lange video die moet je even doorspoelen tot 10:17. Daar zie je wel een mooie vergelijking van hoe de puck is bij de verschillende mandjes.
Ik zag dat even voorbijkomen maar ik gooi de droge puck weg, ik eet die niet dus hoe die eruit zien boeit niet, ik maak de espresso om die te proeven ;-)

Veel mannen online ouwehoeren maar een eind weg, geen tijd voor.
Yespresso schreef: do 07 sep 2023, 17:31 Het idee van de Big Bang is dat het een meer gelijkmatige extractie te bevorderen, van binnen naar de buitenkant van de cirkel van de basket. Een Belg heeft onderzoek ernaar gedaan en de conclusie was dat de extractie in het midden veel hoger was dan aan de rand. De Big Bang heeft daarom de gaatjes in het midden dichter op elkaar staan. Dat klinkt mij dan weer wat tegenstrijdig in de oren maar wat weet ik ervan :)
Bij mij werkt het niet zo, ik kan wel een bolle tamper kopen en dan meet van binnenuit die extractie zien gaan.

"Hogere extractie" is ook maar een term, ik heb die meetapparatuur ervoor voorheen wel gehad en de software en een enorme lab centrifuge om die extractie-percentages te meten maar als ik het lekker vind is het goed.

1368
Een single dose hopper/bellows van Aliexpress voor mijn Quamar T80. Het ziet er niet uit met de doser, maar hij past perfect en werkt goed!

Afbeelding

Ik was van plan om de doser te vervangen door een RVS trechter en met een Arduino de dosering tijdgestuurd of zelfs gewichtgestuurd maken. De spulletjes heb ik al in huis. Maar in de praktijk liep ik inmiddels vooral aan tegen de beperking dat ik niet gemakkelijk kon wisselen tussen boontjes en maalgraad. Waar ik eerst uitsluitend espresso/americano/cappuccino maakte en steeds een kilo boontjes opmaakte, maak ik nu ook vaak een V60 en wissel ik van boontjes.
Laatst gewijzigd door fob op za 09 sep 2023, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

1370
Koffie container met pompje van oom Ali. Voor €17,50 kon ik het niet laten liggen. Nu is ie rond de €20.

https://a.aliexpress.com/_mr0ZuAE

Materiaal voelt goed, pompje werkt ook goed, volgende dag nog steeds goed luchtdicht.

Eens zien of de bonen ook langer goed zullen blijven :P
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
Bijlagen