Re: Wat drink je nu?

142
NielsB schreef:Ik heb Peeze K'08 besteld. Zal morgen wel komen. Maar nu kom ik eigenlijk geen positieve verhalen tegen over deze boon. Of is er toch wel iemand die met deze koffie een lekker bakkie heeft kunnen zetten?

Grz Niels
Ik geloof dat het Liesbeth tijdens het WK wel aardig gelukt was... :lol:
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Re: Wat drink je nu?

144
Tijdens de voorbereidingen van de baristawedstrijden 2009 hebben wij meerder Peeze melanges geproefd en getest, waaronder de k08.
Het is een mooie melange, maar indd je moet even goed oefenen met zetten om de mooiste tonen van deze melange naar voren te krijgen.
De Ottimo van Peeze wel is geprobeerd?

Re: Wat drink je nu?

146
de huidige K'08 is een mengsel van van yellow en red bourbon van daterra in brazilie. liesbeth had er nog guatemala in zitten. het is een mooie koffie met veel aroma, maar zoals al opgemerkt wel een lasige: dosering (hoog doseren!) en temperatuur moeten precies kloppen voor een mooi resultaat...een goede maler en temperatuurstabiele machine is bij deze koffie echt hard nodig ;)

...de ottimo laat zich makkelijker zetten en is wat vergevingsgezinder: tikje rins, beetje zilt en veel chococolade...(niet te lang zetten)

verder is de mexeco extra donker ook wel de moeite waard...

succes!
Bas
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Wat drink je nu?

147
De mexeco donker en extra donker hebben wij momenteel in de molen :)
bvds schreef:de huidige K'08 is een mengsel van van yellow en red bourbon van daterra in brazilie. liesbeth had er nog guatemala in zitten. het is een mooie koffie met veel aroma, maar zoals al opgemerkt wel een lasige: dosering (hoog doseren!) en temperatuur moeten precies kloppen voor een mooi resultaat...een goede maler en temperatuurstabiele machine is bij deze koffie echt hard nodig ;)

...de ottimo laat zich makkelijker zetten en is wat vergevingsgezinder: tikje rins, beetje zilt en veel chococolade...(niet te lang zetten)

verder is de mexeco extra donker ook wel de moeite waard...

succes!
Bas

Re: Wat drink je nu?

149
bikemaster schreef:....deze bonen heb ik op de 1 na grofste maling staan.
Ik heb zelf ook een volautomaat. Hierbij kan de maalinstelling in 8 standen worden ingesteld. Ik heb in alle jaren ongeveer zo'n 100 verschillende soorten koffies mogen proberen. Ik heb op mijn machine nog nooit maalstand 5, 6, 7 of 8 hoeven te gebruiken. Dit maalsel is dan namelijk zo grof dat de doorlooptijd wel heel erg kort wordt. Ik "speel" bij iedere koffie met de maalgraad, maar de conclusie is toch zeker dat ik altijd de eerste 4 (fijne) maalgraden dien te gebruiken. Ook bij de Palermo van Simon Levelt.

Het verbaast me daarom dat je bij de Jura de één na grofste maalstand dient te gebruiken! Het geeft dus aan dat ook in volautomaten grote verschillen bestaan in maalmolens.

Re: Wat drink je nu?

150
Hallo
Ik heb mijn Jura nog niet zo heel erg lang, dus dat ik de maling anders heb staan kan best aan mezelf liggen hoor ;)
Ik heb deze jura gekocht met 3450 handelingen, voordat ik hem heb gehaald is hij eerst na jura zoetermeer geweest voor onderhoud, dus de machine moet goed zijn.
Ik heb nu net even een bakje gezet op maalstand 3 ook niet verkeerd vindt ik, maar op de grovere stand is de koffie sterker dan op de fijnere stand.
Mijn zwager die heeft de jura F90 ook met de palermo erin die maalt op stand 4 want ook bij hem hoe grover hoe sterker, terwijl je eigelijk het omgekeerde zou verwachten.
Hij heeft al jaren een automaat zijn jura is nu de 4de dus hij heeft meer ervaring als ik, want dit is mijn eerste machine.
hoe zou dat kunnen dan hoe grover de maling hoe sterker de koffie ? en ik zet de molen echt wel grover inplaats van fijner, want die gedachte had ik eerst zelf namelijk.
mvg Roel