Een ARTE' Riviera, welke eruit ziet als een ARTE' Venezia en welke gemaakt lijkt te zijn door Zacconi, oftewel een revisie projectje met wat uitzoekwerk. Leuke Marktplaats verrassing. Meer details in: https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic. ... 56#p166556
Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?
1422Bakje en boontjes bewaard tot de Sculptor in dienst kwam. Bakje was niet zo’n succes maar dat ligt aan het feit dat ik 18 gram doseer. Dat is teveel voor dit bakje. Dan krijg je dit als teken van het universum als je het bakje leeg klopt:omeCo schreef:Goed idee! Doen! Je hebt mijn adres nog wel hè?fransg schreef:Nee, was met andere dingen bezig. Als je de mijne een paar weken wil lenen stuur ik 'm op!omeCo schreef: za 07 okt 2023, 09:25 Heb je recentelijk nog wat meer gespeeld met het big bang bakje? Ben wel benieuwd.
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/202310 ... 08331c.jpg[/IMG]
Dus toch maar even naar 16 gram.
Ps: dit waren niet de boontjes van Frans.
1423De 49mm variant van de 14-16gr standard flow Billet basket van Sworksdesign. Na het IMS Mesh filterbakje dacht ik dat er weinig verbetering meer mogelijk was maar dit bakje heeft het tegendeel bewezen. De kwaliteit is echt bizar hoog (mag ook wel gezien de prijs) maar het is ook uit 1 blok 17-4 RVS gefreesd waardoor de gaatjes echt tot aan de rand door kunnen lopen. Duidelijk een veel hogere extractie doordat al het water recht naar beneden kan wat positief is bij medium brandingen en lichter.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
1424Gewoon al heel mooi voor het oog!Erik82 schreef:De 49mm variant van de 14-16gr standard flow Billet basket van Sworksdesign. Na het IMS Mesh filterbakje dacht ik dat er weinig verbetering meer mogelijk was maar dit bakje heeft het tegendeel bewezen. De kwaliteit is echt bizar hoog (mag ook wel gezien de prijs) maar het is ook uit 1 blok 17-4 RVS gefreesd waardoor de gaatjes echt tot aan de rand door kunnen lopen. Duidelijk een veel hogere extractie doordat al het water recht naar beneden kan wat positief is bij medium brandingen en lichter.
1425Ik vind het heel fijn om dit te lezen want voor espresso neig ik meer naar medium en wat donkerder dan dat. Dat betekent dat ik niet hoef na te denken over dit extreem prijzige bakje!Erik82 schreef:De 49mm variant van de 14-16gr standard flow Billet basket van Sworksdesign. Na het IMS Mesh filterbakje dacht ik dat er weinig verbetering meer mogelijk was maar dit bakje heeft het tegendeel bewezen. De kwaliteit is echt bizar hoog (mag ook wel gezien de prijs) maar het is ook uit 1 blok 17-4 RVS gefreesd waardoor de gaatjes echt tot aan de rand door kunnen lopen. Duidelijk een veel hogere extractie doordat al het water recht naar beneden kan wat positief is bij medium brandingen en lichter.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
1426Mijn koopklieren beginnen ook weer te tintelen.
Waarom ben je niet voor de citrus gegaan? Als het er cool uit ziet moet het ook wel goed zijn toch?
Waarom ben je niet voor de citrus gegaan? Als het er cool uit ziet moet het ook wel goed zijn toch?
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
1427Ik heb sinds kort de mesh bakjes van IMS ontdekt en ben een groot fan, zeker voor de prijs!Erik82 schreef: zo 22 okt 2023, 17:38 De 49mm variant van de 14-16gr standard flow Billet basket van Sworksdesign. Na het IMS Mesh filterbakje dacht ik dat er weinig verbetering meer mogelijk was maar dit bakje heeft het tegendeel bewezen. De kwaliteit is echt bizar hoog (mag ook wel gezien de prijs) maar het is ook uit 1 blok 17-4 RVS gefreesd waardoor de gaatjes echt tot aan de rand door kunnen lopen. Duidelijk een veel hogere extractie doordat al het water recht naar beneden kan wat positief is bij medium brandingen en lichter.
Die billet basket ziet er echt heel gaaf uit, maar inderdaad met die prijs is het nauwelijks te verantwoorden. Het is niet bepaald het laag hangend fruit zegmaar. Ook zit ik echt het idee dat zo'n bakje, hetzij met een ander fabricageproces, gewoon veel minder dan $200 zou moeten kunnen kosten. Waarom frezen ze niet alleen de bodem en persen ze die in een "gewoon" filterbakje met vlakke wanden ofzo.
1428Ik kom eerst wel eens koffie bij jullie drinken uit zo'n filterbakje. De text in de catalogus zegt over het Superfine filterbakje:"In this way it is possible to obtain a cleaner cup emphasizing the acidic component of the coffee." Het lijkt me dan ook een filterbakje voor als je meer smaak dan body wilt.
Niet zo zeer voor de dagelijks comfort espresso. Meer voor de perfecte extractie van heel goede koffie.
Ik houd het wel bij de Competition bakjes.
Niet zo zeer voor de dagelijks comfort espresso. Meer voor de perfecte extractie van heel goede koffie.
Ik houd het wel bij de Competition bakjes.
1429Ik heb het idee dat je met al die verschillende filterbakjes ook verschillende smaken naar boven kan halen. Simpel voorbeeld: een bepaalde koffie die ik had moest ik in mijn vst bakje heel fijn malen om een 1:2 ratio te hebben. Zo fijn dat het bijna stof was. Door de fijne maling kwamen er ook meer bittere smaakstoffen vrij en bij het uitkloppen van de koffie was het een natte bende. Oplossing: ims filterbakje, want in vergelijking met vst kan je met een ims bakje grover malen. Dus zo gezegd zo gedaan en de smaak was top met het ims bakje en ook geen natte drab met uitkloppen
Andersom geredeneerd: ik had eens een hele hele hele fruitige koffie. Nou vind ik een beetje aciditeit niet erg, maar te veel vind ik gewoon niet lekker. Oplossing: vst filterbakje waarmee je iets fijner moet malen, meer bitters krijgt en de smaak van de koffie daarmee meer in balans kwam
Net als dat de ene koffie veel beter smaakt bij een wat hogere, of juist wat lagere druk denk ik dat het zo ook werkt met filterbakjes. De ene koffie gaat beter met een ims, en de andere beter met een vst of big bang
Amen
Andersom geredeneerd: ik had eens een hele hele hele fruitige koffie. Nou vind ik een beetje aciditeit niet erg, maar te veel vind ik gewoon niet lekker. Oplossing: vst filterbakje waarmee je iets fijner moet malen, meer bitters krijgt en de smaak van de koffie daarmee meer in balans kwam
Net als dat de ene koffie veel beter smaakt bij een wat hogere, of juist wat lagere druk denk ik dat het zo ook werkt met filterbakjes. De ene koffie gaat beter met een ims, en de andere beter met een vst of big bang
Amen
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker
1430Ja klopt. Daarom heb ik ook best een voorraad filterbakjes. Verschillende IMS, ook die met de microzeef onderop die pti benoemde, VST, Lelit IMS bakjes die heel goed makkelijk werken én zeer goedkoop zijn. Filterbakjes zijn de goedkoopste investering voor het sturen van de smaak en hebben mega grote invloed daarop. Behalve dan die van SWORKS, die buitenproportioneel (te) duur.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’