Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

1441
Ypuh schreef:
omeCo schreef: ma 23 okt 2023, 20:15
Ypuh schreef:Geen touw aan vast te knopen, maar wel een mooi verhaal! :lol:
Woorden zijn ongrijpbaar, dus wat moet je met een touw?
Dat paard vangen natuurlijk!
Ypuh schreef:
omeCo schreef: ma 23 okt 2023, 20:15
Ypuh schreef:Geen touw aan vast te knopen, maar wel een mooi verhaal! :lol:
Woorden zijn ongrijpbaar, dus wat moet je met een touw?
Dat paard vangen natuurlijk!
Die man had het paard gevonden, gekocht en het zou binnenkort arriveren. Het paard hoeft dus niet meer te worden gevangen. Tenzij de man zegt ‘hier heb je je paard’ en het paard vervolgens loslaat. Dan is een touw, beter nog een lasso, misschien behulpzaam.

1442
fransg schreef: ma 23 okt 2023, 18:04 Ik krijg een déjà vu-gevoel
:lol:
alsof we dit gesprek al eens hebben gevoerd ;-)
Erik82 schreef: ma 23 okt 2023, 16:58 En als je al op het niveau zit dat
[...]

Dat is het mooie als je eenmaal op een dergelijk hoog niveau zit dat er weinig meer te verbeteren valt en je alle benodigde kennis hebt om de juiste keuzes te maken
Ik kan met een gerust hart en in volle overtuiging, zonder enige twijfel van mijzelf verklaren dat ik een dermate hoog niveau heb bereikt, en dan hebben we het dus over niets minder dan het allerhoogste als je voelt wat ik bedoel, dus zodanig op eenzame hoogte zit dat ik het mij gemakkelijk kan veroorloven om heerlijk te genieten van eenvoudige middelen en het mij zelfs kan veroorloven om te betwijfelen of ik het wel perfect doe want eenmaal aangekomen daar waar maar zeer weinigen geraken merk je dat je eigenlijk weer terug bent aan het begin, in alle bescheidenheid. En daarom heb ik niet de pretentie anderen te zeggen hoe het moet want die mantel heb ik al heel lang geleden, onderweg naar het hoogste, van mijn schouders laten glijden.

Ik ken een verhaal van ik meen J.D. Salinger, over een Chinese keizerlijke grootvorst in een rijk en legendarisch verleden, die een als uiterst deskundig bekendstaande man op pad stuurde om het aller allerbeste paard te vinden, dus het ene paard dat alle andere paarden doet vergeten. Na een jarenlange barre tocht kwam de man terug en meldde dat hij het ultieme paard had gevonden, gekocht en dat het binnenkort zou arriveren.
Is het een merrie of een hengst, vroeg de keizer.
Dat weet ik niet, zei de man.
is het een schimmel, een bruin of zwart paard vroeg de keizer.
Dat zou ik u niet kunnen zeggen, antwoordde de man.
Toen begreep de keizer dat de man inderdaad de allergrootste paardenkenner was die er heeft bestaan omdat deze dermate deskundig was dat eenvoudige termen als schimmel, zwart, hengst of merrie voor hem geen betekenis meer hadden.

;)
Wat heb ik je mooie verhalen gemist Frans, heerlijk om te lezen. Ik kon er weer om lachen.

Ik vind het vooral jammer dat een mooi en nuttig stuk apparatuur wordt afgekraakt omdat men gewoon niet snapt waarvoor het bedoeld is en compleet verkeerde conclusies trekt. Als je wel je zaakjes op orde hebt en precies weet wat iets doet en waarvoor het bedoeld is dan kan het een geweldige toevoeging zijn. Vaak wordt het gezien als een slecht product waar het in essentie slecht gebruik is door gebrek aan kennis. Je gaat toch ook niet zeuren als je met je Rolls Royce op een circuit gaat racen tegen Ferrari's dat je Rolls een waardeloze auto is omdat deze de Ferrari's niet bij kan houden ;) .

Na 15 jaar leer ik nog elke dag bij en ik zal daar ook nooit van mijn leven mee stoppen. Dat maakt deze hobby zo leuk omdat de vooruitgang in apparatuur zo groot is en het product zelf alles behalve constant. Heerlijk om je in vast te bijten en de kleinste nuances uit te diepen en na een paar minuten weer heerlijk te kunnen genieten van een mooie bak koffie.

Wat dat betreft lijken we veel op elkaar alleen ben ik Rotterdams direct waar jij een stuk tactischer bent. Min houding kan wellicht arrogant overkomen maar dat is niet de bedoeling, ik ben gewoon heel direct en heb een grote passie voor koffie. De gesprekken bij je thuis in Amsterdam waren altijd heerlijk en geweldig om ook die passie te kunnen delen met iemand die net zo gestoord is.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

1443
Voor mij zijn het keuzes binnen wat er verkrijgbaar is, een filterbakje van 350 euro gaat mij persoonlijk een beetje te ver qua uitgaven/resultaat. Hoe goed ook, ik wil dat niet kopen en geef dat liever aan hele goede koffie uit bijvoorbeeld en/of andere dingen. Dan ben ik maar wat minder perfectionistisch. Ieder zijn ding zeg maar. Allemaal prima.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1444
Volgens mij hebben die bakjes hun plaats wel in het landschap van koffieapparatuur. Als zo een bakje echt voor een hogere en gelijkmatigere extractie kan zorgen, en je werkt geregeld met light roasts die moeilijk te extraheren zijn, dan lijkt het mij een logische keuze.
Is 350 euro een hoop geld voor een bakje? Ongetwijfeld, maar als je het eraan uit kunt geven en je vindt het iets toevoegen, niks mis mee toch?
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

1445
Ik vind het altijd leuk om te lezen dat ieder zo z’n eigen invalshoek en gedachten bij apparatuur en materiaal heeft en hecht dan ook waarde aan opbouwende kritiek en tegelijkertijd een open gesprek. Zo leren we in positieve zin van elkaar en proberen we elkaar verder te helpen in onze gedeelde passie voor koffie op dit forum
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

1446
Bob wordt een beetje obstinaat als er buitensporige bedragen voorbij komen. Een tamper mag niet meer kosten dan X, een maler niet meer dan Y en een koffieaccessoire niet meer dan Z, daarna is de toegevoegde waarde verwaarloosbaar. Ook al heeft ie waarschijnlijk gelijk -wat een Duomo Eight doet lukt ook met een kurk- vind ik het zelf leuk als dit soort ontwikkelingen in de markt plaatsvinden.

Is een product succesvol (zoals bijv. een Acaia weegschaaltje of GBW toevoeging voor veel te veel geld), dan kopen we het. Bij Weber producten zal ook niemand ontkennen dat je een aanzienlijk deel voor de marketing betaald. Soms zie je afgeleide producten die wel weer interessant en betaalbaar zijn, zoals van Normcore of de Umikut. Is het wat minder succesvol dan kunnen we er op een gepaste afstand van meegenieten.

Wat mij betreft mogen we best wat minder stellig zijn in wat goed/niet goed is voor een ander, maar veel leuker is als ze elkaar (spreekwoordelijk) in de haren vliegen.

Afbeelding
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

1447
Van mij mag alles maar ben niet obstinaat. Ik praat enkel voor mijzelf als ik iets zeg, eigenijk net zoals iemand iets zegt die overtuigd is van een dure aanschaf van iets en daarmee op extreme hoogte beland, dan zeg en vind ik iets anders. De enige reden dat ik op dure aankopen reageer is omdat het niet nodig is om goede koffie te krijgen terwijl dat wel vaak zo wordt gepresenteerd. Ja, daar vind ik wat van. Ben ik dan obstinaat? Dan is degene die overtuigd is dat nog duurdere spullen en accesoires nodig zijn ook obstinaat maar dan aan de andere kant van het spectrum. Ieder deelt zijn standpunt. En waar hebben we het over, als ik optel wat ik heb staan is dat in mijn beleving al flink wat geld en geen budget spul. Ja, ergens ligt een grens voor mij.
Alles prima, zolang niemand de mond wordt gesnoerd.

(ps; ik heb prima persoonlijk contact met Erik82. Wij kennen elkaar al jaren en weten exact hoe wij de hobby benaderen. Hij op zijn manier, ik op mijn manier en wanneer we het niet eens zijn, prima. Ik beweer ook nergens dat een SWORKS filterbakje niet zou werken maar wel dat ik het een tikkie overdreven vind om zo'n uitgave te doen voor het minimale effect ervan. Zou ik niet ervoor over hebben. )
Andere lezen mee en kunnen zelf hun conclusie trekken bij welke aanpak ze het meeste aansluiting vinden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1448
En uiteindelijk blijft het allemaal koffie en kiest iedereen zijn of haar manier om het te maken. Van een zakje oploskoffie, via een Senseo naar een Nespresso door naar een automaat om vervolgens te belanden in d koffiepraat speeltuin waar we zo graag onze tijd/aandacht/liefde/geld besteden.

Zolang we maar genieten en ons realiseren wat een voorrecht het is dat we het ons kunnen veroorloven, op welk niveau dan ook.

1449
Een goedkoop ‘balgje’ bij Amazon. Omdat er toch nog vaak wat maalsel in de chute blijft hangen bij sommige bonen.
Tikken helpt wel, maar niet voldoende. Dit balgje past perfect. Ik was verbaasd wat er nog uitkomt.
Eigenlijk denk ik niet dat het veel uitmaakt, maar voor het gevoel van ‘zero’ retentie wel leuk.

Afbeelding
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

1450
omeCo schreef:En uiteindelijk blijft het allemaal koffie en kiest iedereen zijn of haar manier om het te maken. Van een zakje oploskoffie, via een Senseo naar een Nespresso door naar een automaat om vervolgens te belanden in d koffiepraat speeltuin waar we zo graag onze tijd/aandacht/liefde/geld besteden.

Zolang we maar genieten en ons realiseren wat een voorrecht het is dat we het ons kunnen veroorloven, op welk niveau dan ook.
Ja eens!