Re: Wat drink je nu?

1441
Keyser schreef: di 17 sep 2019, 00:18
Kaan schreef:Wanneer zijn de koffiebonen nou op zijn best eigenlijk?
Ik dacht altijd zo vers mogelijk na branding. Maar in één of andere zaak zei een meid laatst van, nee wij verkopen het liefst pas na een week(of later soms) nadat ze gebrand zijn ivm nog allerlei gassen die loskomen en de koffie dan pas zijn ultieme smaak haalt..
Ik weet niet of er een vaste richtlijn is die voor iedere boon geld. Maar wat ik lees is dat bonen inderdaad een week na branden moeten rusten om de reden die jij zei. En dat in de eerste 4 a 5 weken de boon op zijn best is. Daarna wordt het minder.
Maar mogelijk dat de meer ervaren leden hier nog wat inhoudelijker op in kunnen gaan
Afbeelding
Afgelopen dinsdag een rondleiding gekregen bij Caffènation in Antwerpen. Daar vertelde Rob dat gebrande koffiebonen eigenlijk het beste een week kunnen rusten. Dus hoe verser hoe beter gaat niet altijd op.

1444
We raken een beetje off-topic maar wel interessant. Ik hou nu zelf een week aan maar probeer soms ook wat bonen na een maand met af en toe verassende resultaten in positieve zin: smaak gebaseerd.

Deze grafiek zie je wel vaker:

Afbeelding

En dit artikel beschrijft goed wat er nu precies gebeurt na het branden:

https://clivecoffee.com/blogs/learn/is- ... -too-fresh

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

1450
Ik neig het met je eens zijn. Enfin, volgende week zal ik na gebruik van bonen van het Hoofdkwartier mijn empirie weergeven onder de uitdrukkelijke mededeling dat het mijn subjectieve smaakbeoordeling is. By the way, ik heb niet de intentie mijzelf hier als een alwetende koffieexpert (koffie-aficionado) te etaleren of om een branderij relatief te downgraden. Alleen mijn eigen smaak weer geven. Ben benieuwd wat je beter c.q. lekkerder vond. Dank voor je reactie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk