maurice1 schreef: wo 25 okt 2023, 20:58
En eigenlijk zou iemand met een Sworks of WAFO bakje hem eens naar je toe moeten sturen ter vergelijk. Ik zou wel benieuwd zijn naar je mening.
Als ik het goed heb begrepen zijn die bakjes bedoeld voor mensen die lichte brandingen, wat ik eerder filterkoffie zou willen noemen, willen zetten met een espressomachine. Die minder ontwikkelde boontjes moeten extra extra fijn worden gemalen om de smaak eruit te kunnen halen want uit zichzelf geven die cellulose cellen zich niet zo gemakkelijk gewonnen, ze hebben weinig geleden tijdens de branding en zijn nog behoorlijk hard, kleine brandkastjes die moeten worden 'gekraakt' om bij de smaak erbinnen te geraken.
Ik heb niet de ambitie om zulke bonen te gebruiken.
In 'gewone' bakjes komt er dan geen stroming uit doordat de zeer zeer fijn gemalen poeier samen met het water bijna cement vormt, geen makkelijk vloeistof doorlatend lichaampje. Hogere druk maakt het slechts erger dus wat men dan doet is een filterbakje maken met veel meer "gat" van onderen maar wel zulke kleine gaatjes dat er geen fijn koffiemodder doorheen kan. Lastig procédé voor een hele kleine groep klanten dus dat wordt kostbaar. Dan moet et er ook wel echt exclusief uit komen te zien dus gaat men het uit één blok gutsen.
Ik sta niet verbaasd als er nog vergulde bakjes komen.
Hm, misschien kan ik voor de lol een van mijn eigen bakjes gewoon ergens laten vergulden, ik vermoed dat dat niet eens heel duur is!