Re: De LONDINIUMs afdeling

1571
ErikvW schreef: vr 03 jan 2025, 16:26 Ik ben met de Sprout-decaf zakjes nu espresso aan het zetten. Ze zijn lichter gebrand dan voor mij normaal en ik heb moeite om ze uit het zuur te halen. Ik kan de temperatuur van de Londinium-R niet wezenlijk hoger zetten? Is de oplossing dan: fors fijner malen en langere pre-infusie?
Als je de pre-infusie druk hoger kan zetten is dat wel een aanpak, maar als de bonen werkelijk te licht zijn gebrand voor espresso dan blijft het behelpen.

Fijner malen kan, hoger doseren eveneens, maar als het niks wordt, niet te veel tijd mee verknoeien.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1572
ErikvW schreef: vr 03 jan 2025, 16:26 Ik ben met de Sprout-decaf zakjes nu espresso aan het zetten. Ze zijn lichter gebrand dan voor mij normaal en ik heb moeite om ze uit het zuur te halen. Ik kan de temperatuur van de Londinium-R niet wezenlijk hoger zetten? Is de oplossing dan: fors fijner malen en langere pre-infusie?

Thanks.
Waarom zulke lichte koffie kopen als je niet van azijn /citroen houdt?
Ik zou de temp verhogen.

1573
cremalaver schreef: za 04 jan 2025, 12:50 Ik zou de temp verhogen.
Londinium Boiler temp niet mee knoeien.

Pre-infusie druk hoger levert ook hogere extractietemp op.

Intussen helemaal eens: de verkeerde bonen kopen en dat dan tijdens de extractie compenseren is paarden achter de wagen spannen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1574
Dus, cuppen of filterkoffie van zetten of espresso en dan lekker mee experimenteren wat ook leuk is en de verwachtingen loslaten. Ook de branddatum is al ver terug voor onze maatstaven.

Of, gewoon weggooien.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!