Zo!
Het is meteen een vergelijkende dubbeltest geworden, vandaar ook een dubbelpost.
De Hario en Chemex:
12g koffie
100ml water à 93 grc
Resultaat:
Chemex: 65 ml koffie
Hario: 68 ml koffie
Het grotere filter van de chemex neemt enkele ml's meer op, wat ook zichtbaar is.
Smaak: het is een voor mij onbekende boon (ook gebruikt bij de aeropress) die redelijk acide is. Tussen beide zetwijzes proef ik geen verschillen in smaak, wel is de Chemex duidelijk koeler.
Qua praktische ervaring heeft de Hario mijn voorkeur. Doordat je de filterhouder direkt op je beker kan zetten, koelt de koffie minder af en heb je minder afwas.
Verder smaken beide koffies goed, wel typisch als filterkoffie (logisch).
Ik heb ter vergelijk ook nog, met dezelfde maalgraad en hoeveelheid koffie, een espresso gezet die ik heb aangelend tot 65ml. Dit smaakt voller en complexer dan beide filterkoffies.
Filterkoffie smaakt naar mijn idee vaak wat zuiverder, maar daarmee ook meer "eendimensionaal".
Nu alleen nog testen tov m'n plastieken melitta filterhouder en dan kunnen ze wat mij betreft verder.
![Lach :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30