Re: Het grote broodbaktopic

1681
@3aan schreef:Gemaksgist
Als je wilt kan je ook goed "moeilijk" doen met alleen gist.
Zo kun je bijvoorbeeld gist uit een flesje Westmalle opkweken om brood mee te bakken. Is dezelfde soort gist als bakkersgist.
Die gistcultuur kan je vervolgens in stand proberen te houden en dan liefkozend een naam geven. ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

1682
Dat kan natuurlijk wel. Indien het biergist is op basis van een ambachtelijk bier van een eeuwenoude abdij,en je maakt het jezelf een beetje moeilijk, dan heeft zoiets ook een verhaal en mag het, dan is het gewoon toegestaan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1684
Jazeker. Zo'n echt brood met karakter valt gewoon beter, is ook mooier verteerbaar.

Hoe vaak hoor je niet de klacht van mensen dat ze een 'onrustige darm' hebben bijvoorbeeld of simpelweg enorm 'winderig' zijn en daardoor een angst hebben ontwikkeld om naar de opera te gaan omdat hun hele rij leegloopt terwijl zij als het ware ongeremd leeglopen.

Vraag je tactvol door, dan blijkt maar al te vaak dat ze ergens van dat 'simpele' brood hebben genomen.

Natuurlijk komen ze dan met zeer aannemelijke excuses, er was zogenaamd niks anders, maar intussen hebben ze het willens en wetens tot zich genomen en ja dan is die darmflora natuurlijk net een kauwgumfabriek geworden.

Alle integere processen die men onder internisten omschrijft als oer, zuiver, waarlijk, puur en authentiek zijn dan voor enige tijd bedorven door dat slappe goedkope industriespul dat niet alleen in deeg bubbeltjes maakt maar dat ook in de spijsverteringsorganen blijft doen en soms nog erger.

Ik zeg nog zo ik zeg, breek me de bek niet los!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1687
Dank je! De pizza's bakken binnen 60 tot 90 seconden gaar trouwens, zoals het hoort.

Mijn pizza's zijn niet helemaal volgens de Napolitaanse regels door de semola maar goed, de semola maakt het deeg iets knapperiger en minder taai.
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

1690
Kort voor ik mijn volgende authentieke creatieve zuurdesembrood-uiting uit de oven zou halen, zag ik het eidopje met zout staan.

Zonder dat ik er iets aan kon doen, is het toevoegen van het zout kennelijk niet gebeurd. Erg vervelend ;-)