Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

191
Meestal zo rond de 700-800g per batch en dan een stuk of 5 batches achter elkaar. Iets meer zou nog wel kunnen, de maximale capaciteit bedraagt 1.200g, maar ik denk dat je zo rond de 750-950g rond de sweetspot zit voor een mooie gelijkmatige branding. Als ik aan de bovenkant van die range zit, dan moet je al meer/langer power gebruiken om hetzelfde brandprofiel aan te houden.

De Kaleido M10 wordt overigens geleverd met 2 warmte elementen, maar standaard is maar één geinstalleerd. Die geeft voldoende power tot batches van zo'n 800-900g. Als je met 1.200g batches aan de slag wilt denk ik dat je het beste die tweede ook kunt installeren.

Ter referentie; bij batches van 600g gebruik ik maar zo'n 60-70% van het vermogen en bij batches van 800g ca. 90-100%, wat ik gedurende de roast (rode lijn onderin) afbouw om te voorkomen dat de temperatuur te ver doorschiet:
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

193
Vandaag voor het eerst een batch proberen te branden op een Bullet R1

Ik had boontjes bij koepoort besteld en een aantal profielen op roasttime gevonden voor de Brazilië Capricornio Pionero. Eentje uitgekozen voor playback.

Helaas verloor de macbook vlak na de preheat en toevoegen bonen verbinding met de Bullet en hoewel de software wel “Connected” gaf als status waren alle grafieken verdwenen.

Heb hem toch laten draaien maar resultaat is denk ik onderontwikkeld, ongelijkmatig. Ik denk zelfs hier en daar nogmaals groens te zien incidenteel
Ging van 500 groene bonen naar 404 gram gebrande.

Volgende week eens ergens een Windows laptopje opscharrelen en opnieuw proberen.
ACS Vesuvius Evo Leva (DS) - G-iota Pro83VS SSP LS
Bezerra Strega (PSM) - etzMAX LM
La Pavoni Esperto Abile - Eureka Mignon XL

194
Ik brand al jaren met een Bullet en macbook en heb nooit problemen.
Van 500gr naar 404gr is een verlies van 19%. Dat is best veel dus onderontwikkeld lijkt me sterk. Ik zit zelf met filter vaak tussen de 11% - 13% (lichte roasts). Wat wel kan is dat je bonen uit een mix van bonen van verschillende leveranciers is samengesteld waardoor sommigen donkerder worden dan anderen.
Als dit je eerste roast met een Bullet is zou ik eerst voor een 350gr batch gaan en hun standaardrecept gebruiken. Die staat in de handleiding en kun je ook handmatig zonder laptop branden (elke roast trouwens, een laptop heb je niet persé nodig, alles kun je instellen via het paneel.) Als je elke 20seconden de temperatuur noteert kun je daar achteraf mbv excel zelfs een grafiek van maken.
Canters Coffee