fransg schreef:Pasmaaaan schreef: do 04 jan 2024, 11:37
Ik heb verschillende gebruikt, maar heb nu een IMS Competizione.
Eentje bedoeld voor de 18g die je gebruikt neem ik aan? Er zijn vele soorten en maten in het merk/model dat je noemt.
Een van de IMS die ik nu gebruik is bijvoorbeeld de B702TFh26
Pasmaaaan schreef: do 04 jan 2024, 11:37
fransg schreef: do 04 jan 2024, 10:34
Smaken deze zelfde bonen elders wel verrukkelijk?
Ik heb af en toe een heerlijke shot, maar dat is meer uitzondering dan regel.
Maar kun je vaststellen welke omstandigheden leidden tot de goeie espresso?
Pasmaaaan schreef: do 04 jan 2024, 11:37
fransg schreef: do 04 jan 2024, 10:34
In hoeveel seconden?
33 vanaf pomp aan
En hoeveel seconden duurt het eer de gehele bodem van je filterbakje vol druppels hangt en hoeveel tot de eerste zeg 5 druppels in het kopje zijn gevallen?
Kun je een filmpje posten van je complete routine?
Roer je het maalsel?
Hoe / waarmee tamp je? etc.
Ik ga mijn best doen een filmpje te maken, voor nu even beschrijvend:
- Bonen afwegen
- Malen
- WDT
- Tampen
- In machine en machine aan zetten
- Eerste druppel/bakje vol druppel 10sec
- Obv weegschaal onder kopje uitzetten wanneer gewenste gewicht is bereikt
Ik heb een B70 2TC H28,5 E deze is voor 18/22 gr. Ik tamp met een normcore force tamper
Het is lastig om vast te stellen wanneer het wel lekker is, omdat ik consistentie mis. Gisteren en vandaag geprobeerd bij die 32gr output te blijven. Nadat ik het gisteren gepost had (32gr in 32 sec) nog een espresso gezet, zelfde gewicht bonen, zelfde maalgraad, zelfde output, maar 37seconde (dit vind ik al raar als ik niks aanpas) Smaak was iets zuurder.
Toen heb ik maalgraad hetzelfde gelaten en hoeveelheid bonen iets aangepast, 19gr in. Vervolgens liep hij opeens veel sneller door 32 gr in 29seconden.
Hoe kan ik die verschillen in doorlooptijd verklaren? Als hij bij 19gr vs 18,5gr langer doorloopt snap ik dat, maar nu was hij dus 8 seconden sneller.
Sent from my Pixel 8 using Tapatalk