Hallo DWS,
Bedankt voor je reactie. De zetgroep zit muurvast. De handle met dat rode knopje ging gisteravond nog op en neer maar zit nu ook muurvast. Gepast friemelen levert niks op helaas. Ik ga morgen, woensdag, de beplating rondom er maar afhalen, dat moet met de filmpjes op Youtube te doen zijn. En dan maar eens verder kijken wat er aan de hand kan zijn. Ik kan wel een nieuw apparaat kopen maar dat is een rib uit mijn lijf en ik heb er een hekel aan om een apparaat weg te gooien omdat een onderdeeltje van een paar euro stuk is.
Groeten, Paul
PS Mijn Italiaanse koffieapparaatje uit de mottenballen gehaald. Ook lekkere koffie.
Re: Melitta Caffeo Solo - Water in Residubak, vaak geen koffie na 1e keer malen
22Ik zie af van de reparatie. Nu ook de zetgroep vast zit zie ik er geen brood meer in. Ik denk dat ik het apparaat wel kan demonteren maar ik vermoed dat ik na de montage geen goed werkend apparaat heb omdat ik vast en zeker een paar onderdeeltjes overhoud. En bovendien is het al een apparaat op leeftijd. Repareer je het ene onderdeel dan gaat even later iets anders kapot. Ik ga zoeken naar een nieuwe Melitta (of Siemens, zijn die niet hetzelfde, technisch gezien?).
Iedereen zeer bedankt voor de hulpvaardige reacties. Groeten, Paul
Iedereen zeer bedankt voor de hulpvaardige reacties. Groeten, Paul
23Toch maar weer aan het knutselen gegaan. Het blijft toch zonde om zo'n mooi stukje techniek af te danken voor een kleinigheidje.
De bestelde nieuwe machine geannuleerd. Na allerlei gezoek op internet de volgende tip uitgevoerd:
1. Zorg dat lekbakje en waterreservoir in de machine zitten, met wat water in het reservoir.
2. Zet de machine aan.
3. Druk tegelijk de knopjes voor 1 kopje en voor 2 kopjes in.
De machine draait even.
4. Probeer of de zetgroep eruit kan. Zo niet dan zet de machine uit en ga naar 2.
5. Klaar.
Maar nu verder zoeken waar de lekkage vandaan komt.
De bestelde nieuwe machine geannuleerd. Na allerlei gezoek op internet de volgende tip uitgevoerd:
1. Zorg dat lekbakje en waterreservoir in de machine zitten, met wat water in het reservoir.
2. Zet de machine aan.
3. Druk tegelijk de knopjes voor 1 kopje en voor 2 kopjes in.
De machine draait even.
4. Probeer of de zetgroep eruit kan. Zo niet dan zet de machine uit en ga naar 2.
5. Klaar.
Maar nu verder zoeken waar de lekkage vandaan komt.
Laatst gewijzigd door arnoudj op wo 02 nov 2022, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
24Nu met wat moeite (koffiebonen) één kopje gezet. Resultaat: aardig wat water in de residubak. Waar wijst dat op?
25Check toch het inlaat pijpje (elleboogje) van de zetgroep. Kans dat daar een scheurtje in zit. Het water loopt dan deels langs de zetgroep in het residu bakje (en dus kleine hoeveelheid koffie in het kopje)
26Ook kan het zijn dat de grote zwarte u-ring bij het zeefje is gescheurd, drukstukhouder bovenin de zetgroep is gebroken of zelfs de veren (zijn er drie) bovenin zijn afgebroken. Ik raad je aan om die onderdelen ook te controleren.
KoffieLaw - het recht op een goede bak koffie!
27Ik heb niet van die lange torx schroevendraaiertjes. Zou het zinvol zijn om een nieuwe zetgroep te kopen?
Groeten en dank voor jullie reacties, Paul
Groeten en dank voor jullie reacties, Paul
28Onderdelen pas vervangen als je zeker weet dat deze stuk zijn. Dus als je zeker weet dat het probleem ligt bij de zetgroep, dan is het inderdaad een optie. Anders zou het natuurlijk zonde zijn van het geld.
KoffieLaw - het recht op een goede bak koffie!
29Inlaat elleboogje zit met 1 schroef vast
30Het drainageventiel lijkt me ook een goede kandidaat. Maar wat een gedoe om zo'n ding te vervangen. Denk niet dat ik voldoende moed kan verzamelen....