Pti schreef: ma 20 jul 2020, 11:31
To break the rules one first has to master them.
Ja 'been there done that'
Zeker in het begin, toen ik nog in de war kon raken doordat ik op de ene zeer hippe plek verbrande espresso kreeg als zijnde voortreffelijk, op de ander een zilte ristretto uit 20g maalsel licht gebrande boontjes en elders een wijnazijn-thee als 'ethiopische koffie', was de refractometer een prettig hulpmiddel, maar wel lastig ook omdat je als beginner iets heel ingewikkelds ermee moest doen met het doel 'gewoon lekkere espresso' te krijgen.
Het temperatuurmeten kwam eerst voort uit een nostalgisch verlangen naar mijn jeugd bij de Jonge Onderzoekers, de magie die al die apparatuur leek te hebben. Daarna beweerden enkele 'beroemdheden' op Home-Barista dat de Londinium niet stabiel was en was dat een fijne aanleiding om meteen 'all the way' te gaan, Artisan te installeren, tot zes probes tegelijk aan drie Amprobes te koppelen en allemaal tegelijk uit te lezen en in grafieken te vangen, temperatuur in thermosifonbuizen, zetgroep, filterdrager, puck, waarna de tegenstanders uiteindelijk het moede hoofd in de schoot legden en er helemaal niets meer tegenin te brengen hadden, afgezien van een poging de machine in de fik te steken en dan te zeggen "nou loopt de temp in de onderste buis wel erg op!"
Destijds was er een man die lang voor schut was gezet en uitgemaakt voor fantast omdat hij beweerde clips te hebben gezien van een transparante portafilter tijdens espressobereiding, tot die clips uiteindelijk zomaar op Youtube werden gelekt en hij achteraf groot gelijk bleek te hebben. Ik dacht, dat kunnen wij vast ook en o.a. Tije zorgde ervoor dat enkele van dergelijke portafilters het licht gingen zien en we (o.a. met Roemer achter high speed camera) konden aantonen dat er eigenlijk weinig spectaculairs gebeurt en dat, mits redelijk verse bonen van goede komaf worden gebruikt, en met een goede maler en matig aantampen, er weinig mis gaat met zo'n puck als die eenmaal netjes door de pre-infusie fase is gekomen. Het wordt een flexibel elastisch 'orgaantje' dat korte tijd aan de ene zijde water kan opnemen en aan de andere zijde verrukkelijke espresso afscheiden. Allerlei toverij als speciale filters, doucheschermen, moeilijk aan te leren vingerveegtechnieken en kostbare tampermagie zijn daar NIET bij nodig, zo bleek.
Dus raad ik ook niemand aan op dat gebied te investeren in dingen die reeds uit en te na zijn bekeken. Malen, harken, beetje tampen en genieten van verrukkelijke espresso, dat brengt een meermaals-daags oraal hoogtepunt binnen handbereik. Niks meer aan doen.