Marc O. schreef:
Als je deze Mahlkönig vergelijkt met een Eureka Mignon Specialita, die een stuk goedkoper is maar verder volgens mij redelijk vergelijkbaar, waar zou dan de voorkeur naar uitgaan (los van esthetica)?
Dat is de hamvraag. Voor 100 euro minder koop je de Specialita met identieke burr size. Die is net zo stil en heeft bovendien minder retentie. Voor 100 euro meer koop je de XL met grotere maalschijven, potentere motor, nog minder retentie. Kortom, Eureka is wel echt de benchmark op dit moment.
Echter Mahlkonig maakt doorgaans wel gebruik van kwalitatief erg mooie Ditting maalschijven. Die presteren allemaal above class. Bovendien lijken ook de Ditting steel burrs voor de Vario/Forte ook te passen. En die geven een erg mooi "unimodaal" maalsel. Dus als de alignment goed voor elkaar is kan dat ook een argument zijn. En wellicht presteren de stock burrs ook goed.
Ik ben vooral benieuwd naar de dynamische retentie. Als die dik 6 gram is dan vind ik dat wel een afknapper. Maar het zou me niet verbazen als de 6 gram de totale retentie is en de dynamische retentie een stuk lager ligt. Zo lang de prijs zal niet hoger gaat worden dan die 500 euro en de retentie in de praktijk mee blijkt te vallen dan is dit toch echt wel een mooi aanbod.
PS. ook de Eureka burrs zijn kwalitatief dik in orde!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs