Marc O. schreef: di 12 okt 2021, 17:53
Ook heb ik de instelling bijna op zijn fijnst staan om met 18 gram bonen in, in 30 sec. uit te komen op 30 gram koffie uit. Bonen zijn Yirgacheffe van een week oud, van wat (denk ik) een medium branding is. Is dat conform verwachting?
Bijzonder: Ik drink nu de 'Brazilie Vitoria' van Hoofdkwartier en waarempel: Bij deze boon kan ik de maler een heel stuk minder fijn zetten. Kan het verschil tussen verse bonen werkelijk zo groot zijn, of waren mijn vorige bonen simpelweg minder vers (wat eigenlijk niet zou mogen, ze waren namelijk een week vantevoren gebrand)?
Andere vraag, die misschien niet in dit topic thuishoort maar ik stel 'm toch maar hier: Ik heb recent een IMS bakje gekocht waarvan de verkoper (Van Pommeren) adviseert om er 20 gram in te doen. Voorheen maalde ik 18 gram in het standaard ECM bakje. Wat moet ik nu als parameters hanteren? Nog steeds 30 seconden doorlooptijd of meer? En hoeveel gram output; is dat nu meer dan 30 gram? Ik weet dat het uiteindelijk op persoonlijke smaak aankomt, maar wil wel graag een denkrichting hebben / jullie theorie hierover leren.