Re: Even voorstellen

21
gilleko B. schreef: za 16 okt 2021, 12:48 Dag Arjan,

Welkom Ben benieuwd naar je ervaring met je Ascasso. Mooie set up.

Afbeelding

Hier nog even op reageren, ik denk dat ik ondertussen een goed beeld heb.

De voordelen;
- Goed gebouwd, stevig, alles rvs, brons etc zit goed in elkaar.
- In aanschaf soms goedkoop te vinden omdat ze minder bekend zijn.
- Na wat simpele aanpassingen is er heel prima bakkie mee te zetten.
- De pro versie heeft 58mm filterhouder dus ruime keus in filter bakjes, houders, tampers, etc etc
- Bediening is logisch, simpel.
- Zetgroep en boiler zijn 1 ding dus weinig tot geen temperatuursval.
- Genoeg ruimte in de machine voor modificaties, extra bedrading etc.

Nadelen;
- Pompdruk is erg hoog origineel, 15 bar.... Is wel relatief simpel te modificeren.
- Opv retour water gaat naar lekbak onder de machine, ook simpel te modden, gerelateerd aan bovenstaand.
- Bijzonder weinig ruimte tussen zetgroep en onderkant machine, een klein espresso kopje een dunne weegschaal en naked filter houder, het past maar het is erg krap.
- Het is een Uno dus cappuccino is wat werk...
- Originele filter bakjes zijn niet zo geweldig.
- Omdat ze wat minder bekend zijn is er weinig documentatie etc te vinden over mods etc. Een gaggia classic of een Silvia is dan wat makkelijker een stapsgewijs inbouw handleiding voor pid inbouw oid te vinden.

Al met al nu met de PID, de ingekorte opv veer en met VST basket moet ik zeggen dat ieder kopje toch wel een genot is😁

En zo zie je maar, het grote cliché is waar, koop ins hemelschnaam een goede maler want uiteindelijk hangt daar toch het meeste vanaf.

In mijn geval was de lsm 320 euro en de ascaso 55 euro dus de maler was bijna 6x zo duur haha.