Re: Puck screens/aeropress filters voor espresso

23
fransg schreef: vr 18 feb 2022, 09:41
Oene Zwittink schreef: vr 18 feb 2022, 09:33 mijn Eureka Mignon XL zit ook tegen z'n fijnste stand aan....
Vreemd, ik heb geen enkele moeite met de XL.
Ik heb met mijn MaraX en Specialita echt moeite om er meer dan 20 sec over te doen vanaf de eerste drup en dan maal ik echt al dicht bij het 0 punt (van de sticker dan).

Verder 17 gr in en 36 uit met een IMS competition filterbakje, gebruik puckrake, en stamp stevig...waar ligt het dan nog aan? :shock:
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

25
mr Blanc schreef: vr 18 feb 2022, 10:10en dan maal ik echt al dicht bij het 0 punt (van de sticker dan).
het "nulpunt' zit niet per se bij de "0" op het knopje -- kun je nagaan door de maler met zonder bonen te laten draaien en dan het echte nulpunt op te zoeken, waar je hoort dat de schijven elkaar (bijna) beginnen te raken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

26
fransg schreef:
mr Blanc schreef: vr 18 feb 2022, 10:10en dan maal ik echt al dicht bij het 0 punt (van de sticker dan).
het "nulpunt' zit niet per se bij de "0" op het knopje -- kun je nagaan door de maler met zonder bonen te laten draaien en dan het echte nulpunt op te zoeken, waar je hoort dat de schijven elkaar (bijna) beginnen te raken.
Ik zou zeggen dat het knopje dan niet goed is gemonteerd. Zou ook raar zijn als je het volume van je versterker op 0 zet en je blijft gewoon muziek horen!

27
Ja ikweet dat het 0 punt iets voorbij de 0 zit en in het geval van malers begrijp ik dat je bij 0 niet al de schijven tegen elkaar wilt hebben. Mijn punt is echter jullie zetten esspresso met looptijd van 30 sec vanaf eerste druppel en mij lukt dit niet zelfs niet bij heel fijn malen of moet ik gewoon nog fijner malen? Choken van de machine is nog niet gelukt ;)
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

Puck screens/aeropress filters voor espresso

28
mr Blanc schreef:Ja ikweet dat het 0 punt iets voorbij de 0 zit en in het geval van malers begrijp ik dat je bij 0 niet al de schijven tegen elkaar wilt hebben. Mijn punt is echter jullie zetten esspresso met looptijd van 30 sec vanaf eerste druppel en mij lukt dit niet zelfs niet bij heel fijn malen of moet ik gewoon nog fijner malen? Choken van de machine is nog niet gelukt ;)
Hoger doseren? Bij mij maakt het een heel verschil of ik 16, 17 of 18 gram doseer.

30
mr Blanc schreef: vr 18 feb 2022, 11:23 Ja ikweet dat het 0 punt iets voorbij de 0 zit en in het geval van malers begrijp ik dat je bij 0 niet al de schijven tegen elkaar wilt hebben. Mijn punt is echter jullie zetten esspresso met looptijd van 30 sec vanaf eerste druppel en mij lukt dit niet zelfs niet bij heel fijn malen of moet ik gewoon nog fijner malen? Choken van de machine is nog niet gelukt ;)
Ik weet niet welk filterbakje je gebuikt, wat je pre-infusie druk is, of je douchescherm wel recent in de cafiza heeft gelegen, hoe je extractie eruit ziet, of de gehele bodem van je filterbakje min of meer tegelijk 'volstroomt' en of je tamp-techniek netjes is...

Bijvoorbeeld als je douchescherm er op het oog schoon uitziet hoeft die nog niet schoon te zijn, en kan het water erdoorheen spuiten als door een tuinenslang die je samenkijpt, waardoor de puck in de war raakt en de erdoorheenstroming veel sneller is dan beoogd.

En dergelijke.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino