Re: [TKG] Etzinger Etzmax light W zwart

21
fransg schreef:
gilleko B. schreef: di 18 jul 2023, 09:35Hoewel ook in de Horeca passend als je maar weet wat je doet en weet wat je moet doen.
In het verleden was ik weleens bij de Bocca waar ze cursussen gaven aan horecapersoneel van hun afnemers. Probleem 1: het personeel loopt om de haverklap weg dus je moet telkens nieuw personeel naar die cursussen sturen. Probleem 2: het personeel denkt het allemaal allang te hebben begrepen en heeft andere belangstellingsgebieden zoals het maken van selfies tijdens de cursus tbv plaatsing op Insta en het zo snel mogelijk weg komen bij de cursus om nog de nodige selfies te maken op de Amsterdamse locaties waar ook anderen hun selfies van hebben gedeeld op de sociale media.
Tis een harde maar wel de waarheid.

Afbeelding

[TKG] Etzinger Etzmax light W zwart

22
Tekork schreef:Dank allen voor de fijne bijdrages.

Heb nog steeds zelf wat twijfels of ik aan de Etzmax mijn geld juist ga besteden of nog rond ga kijken. Er is tegenwoordig zo veel! Heb wel een e-mail uitgestuurd naar espressissimo, die hebben zwart op voorraad en gevraagd wat ze met de prijs kunnen doen. Cheers
Ik heb een paar weken geleden contact met ze gehad en toen was het 1879 incl verzenden naar Nederland. Dus ben benieuwd, was bij Max van MAHO
Afbeelding
Coffeetic > Faema Lambro - Eureka Mignon XL - Baby Lovpresso - Cafelat Robot - Ikawa Home - Kinu - Aeropress - Puckpuck - V60 - Kompresso

24
fransg schreef: ma 17 jul 2023, 19:40
De Etz moet je begrijpen, dus niet fijner afstellen terwijl die stil staat
Ik weet dat de molen moet draaien als je deze fijner wilt stellen en dat doe ik ook. Maar waarom eigenlijk? Het beetje koffie dat nog tussen de schijven zit zou je toch wel makkelijk fijn moeten persen? Of zit het maalsel dan vast als de molen niet draait.

25
Yespresso schreef: di 18 jul 2023, 22:37 Ik weet dat de molen moet draaien als je deze fijner wilt stellen en dat doe ik ook. Maar waarom eigenlijk? Het beetje koffie dat nog tussen de schijven zit zou je toch wel makkelijk fijn moeten persen? Of zit het maalsel dan vast als de molen niet draait.
Als je fijner afstelt terwijl de 'kaken' van de maalconus propvol zitten met stukken koffieboon dan bieden die weerstand. Je kunt met wat kracht die bonen wel extra klem zetten als je de kaken wat verder vast draait daarop, maar dan is het opstarten van de maler wel extra zwaar. Daar is de motor niet op berekend.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

27
Met de ETZ vind ik het het gemakkelijkste om 1) hopper af te sluiten, eventueel wat boontjes er onder vandaan te pakken 2) even de kaken leeg te malen 3) in alle vrijheid en rust de afstelling fijner te doen 4) hopper weer open.

Kost zo altijd een paart boontjes maar valt in het niet bij oudere malers en hun retentie bij elk shot, of mijn grote gele GRRR120 maler waar soms zomaar een kwak maalsel uit dondert ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

28
Niks voor mij al dat extra gedoe om de maalgraad te verstellen, en het was mooi geweest als Etzinger daar een andere motor voor had gebruikt die er wel doorheen beukt, misschien dat het draaien van de buitenste schijf via het ingenieuze systeem wat ze daarvoor hebben bedacht ook niet meer newton kan hebben en anders kapot gaat. Maar ja, dat ben ik en is mijn beleving en zegt verder niks natuurlijk. Voor het geld wat die maler kost weet ik wel andere goedkopere en duurder opties als ik dit topic zo lees.

Dit is mijn uitspraak en daar moeten jullie het mee doen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

30
bobbee schreef:en het was mooi geweest als Etzinger daar een andere motor voor had gebruikt die er wel doorheen beukt
Ja dat is ook precies de twijfel, je zou voor dat bedrag verwachten dat je er minder precair mee om hoeft te gaan. Niet dat ik de hufter uitgang maar het idee dat je de motor per ongeluk op z’n donder geeft is al geen fijner gedachte.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”