Kun je daar wat meer over vertellen misschien? Of heb je een linkje naar een site waar dat mooi uitgelegd wordt?Spironski schreef:Die werkt niet met een HX, maar met een dubbele boiler. Beide systemen hebben hun voor-, en nadelen. Denk daar ook eerst eens over na.
Re: La Nuova Era Cuadra
22HX is wartewisselaar (Heat eXchanger) . 1 grote boiler rond de 130 graden zorgt voor stoom. Daardoorheen (meestal van onder naar boven) loopt een leiding van de pomp naar de zetgroep en van de zetgroep terug naar de leiding aan de onderkant van de boiler. Het water voor op de koffie wordt nu warm gehouden door het hete water in de boiler. En door de temperatuurverschillen stroomt het water rond door de leidingen (het thermosifon systeem). Vanwege de thermosifon heeft het koude water uit de pomp relatief weinig invloed op de temperatuur voor het water voor op de koffie. Hierdoor kan het water behoorlijk gelijkmatig verwarmd worden en kan een goede temperatuurstabiliteit behaald worden. Hoe goed hangt af van het ontwerp van de warmtewisselaar, de leidingen, de zetgroep en eigenlijk de hele machine zelf.
Een dubbelboiler systeem werkt met 2 boilers, 1 boiler voor de stoom en een aparte boiler voor het water voor op de koffie. De temperatuur van het water voor op de koffie kan nu makkelijker geregeld worden (niet per definitie beter) met bijvoorbeeld een PID regelaar. Echter, het koude water uit de pomp wordt direct in de boiler gepompt en heeft zodoende meer invloed op de algehele temperatuur van het water voor op de koffie.
Een dubbelboiler systeem werkt met 2 boilers, 1 boiler voor de stoom en een aparte boiler voor het water voor op de koffie. De temperatuur van het water voor op de koffie kan nu makkelijker geregeld worden (niet per definitie beter) met bijvoorbeeld een PID regelaar. Echter, het koude water uit de pomp wordt direct in de boiler gepompt en heeft zodoende meer invloed op de algehele temperatuur van het water voor op de koffie.
Speedster | SuperJolly | et al.
23Kijk maar eens op deze pagina: http://www.home-barista.com/resources.h ... 0c07d6f31d . Op "Espresso Machines 101" wordt het verschil uitgelegd. Maar er staat verder ook een rijkdom aan info op deze pagina, als je dit na een paar weken allemaal hebt gelezen weet je véél meer over espresso en cappuccino en alle apparatuur!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
24Ik vond de uitleg van Aadje anders best helder en beknopt..
Inclusief de pro´s en con´s.
Inclusief de pro´s en con´s.
Er gaat niets boven morgen.
25Da´s heel mooi dan! Maar kijk eens naar de posting/tijd: ik was nog aan het zoeken en schrijven toen Aadje zijn post al deed.
Blijft dat je na die link enorm veel info kan vinden, inclusief plaatjes!
Blijft dat je na die link enorm veel info kan vinden, inclusief plaatjes!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
26Dank beiden. Ik wist in grote lijnen wel wat het inhield, maar niet exact....en dat warmtewisselaarsysteem lijkt me gewoon lastig om goed onder controle te krijgen. Ik snapte dan ook niet waarom een HX voordelen zou kunnen hebben boven een dual-boiler systeem. Maar nu snap ik het.
Nu snap ik dus ook meer de complexiteit van een goed HX-systeem.
Nu snap ik dus ook meer de complexiteit van een goed HX-systeem.
27Hoi,
Misschien dat de schematische voorstelling van de warmtewisselaar (Link hieronder) het voor iedereen begrijpelijk maakt.
http://www.home-barista.com/hx-love.htm ... Exchangers.
Mag ik opmerken dat het deel van de warmtewisselaar dat boven in de stoom-fase van de boiler ligt, de temperatuur in de warmtewisselaar behoorlijk kan doen stijgen, soms ver boven de ideale temperatuur, de ervaren thuis barista leert echter al snel hoe hiermee om te gaan.
Mijn pressostat is afgeregeld op 0.7 bar =(1.7 bar absolute druk) volgens de "stoomtabel" geeft dat stoom van 115 graden C
Mag ik tevens opmerken dat een warmtewisselaar een relatief geringe inhoud heeft en het espresso bereidings water daardoor waarschijnlijk verser is dan water uit een grotere boiler.
Ton
Misschien dat de schematische voorstelling van de warmtewisselaar (Link hieronder) het voor iedereen begrijpelijk maakt.
http://www.home-barista.com/hx-love.htm ... Exchangers.
Mag ik opmerken dat het deel van de warmtewisselaar dat boven in de stoom-fase van de boiler ligt, de temperatuur in de warmtewisselaar behoorlijk kan doen stijgen, soms ver boven de ideale temperatuur, de ervaren thuis barista leert echter al snel hoe hiermee om te gaan.
Mijn pressostat is afgeregeld op 0.7 bar =(1.7 bar absolute druk) volgens de "stoomtabel" geeft dat stoom van 115 graden C
Mag ik tevens opmerken dat een warmtewisselaar een relatief geringe inhoud heeft en het espresso bereidings water daardoor waarschijnlijk verser is dan water uit een grotere boiler.
Ton
28Ton tipt wel even wat dingen aan. Ik heb ook een HX, maar ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet zo moeilijk om mee om te gaan (zie ook HB-artikel "how I learned to love the HX, of zoiets). Mijn druk staat afgesteld op 1.0-1.2 bar (daartussen zal de machine de boiler laten afkoelen/opwarmen), en voordat ik de koffie zet laat ik even 100 ml stomend heet water uit de HX laten ontsnappen (die dus te heet is om espresso mee te zetten), daarna is er niet zoveel aan de hand, maar je moet wel even opletten dus. Hiermee heb je eventueel ook iets meer mogelijkheid tot variatie in je zet-temperatuur, maar dan moet je al wel een heel eind op weg zijn als barista.
Dubbele boiler werkt makkelijker, heeft wellicht meer controle, maar heeft inderdaad het eventuele nadeel dat je vaak oud water gebruikt dat al langer in die boiler zit om je espresso mee te zetten. En je hebt ook weer meer zaken die stuk kunnen met twee boilers en alles wat daar bij hoort. Ze zijn daarom bovendien ook veelal duurder.
Dubbele boiler werkt makkelijker, heeft wellicht meer controle, maar heeft inderdaad het eventuele nadeel dat je vaak oud water gebruikt dat al langer in die boiler zit om je espresso mee te zetten. En je hebt ook weer meer zaken die stuk kunnen met twee boilers en alles wat daar bij hoort. Ze zijn daarom bovendien ook veelal duurder.
29Dat klopt niet helemaal voor alle 2-boiler machines. Bv de Expobar Brewtus werkt ook gewoon met een HX systeem in combinatie met zijn 2 boilers. Hierbij komt het koffiewater vers uit het waterreservoir en wordt door de verwarmde boiler geleid. Het koffiewater komt dus niet direct uit de boiler. Omdat die boiler alleen gebruikt wordt voor koffiezetten, kan je die precies in temperatuur regelen en aanpassen - in stapjes van 1Celsius via het digitale display. Wat verder slim aan dit ontwerp is, is dat je de druk kan aanpassen van de stoomboiler en dus meer/minder power kan krijgen. Zo kan je die dus matchen met de barista vaardigheden van de gebruiker. Bij een normale HX machine lukt dit niet, omdat je dan direct de koffietemperatuur zou beïnvloeden/verpesten..Spironski schreef:Dubbele boiler werkt makkelijker, heeft wellicht meer controle, maar heeft inderdaad het eventuele nadeel dat je vaak oud water gebruikt dat al langer in die boiler zit om je espresso mee te zetten. En je hebt ook weer meer zaken die stuk kunnen met twee boilers en alles wat daar bij hoort. Ze zijn daarom bovendien ook veelal duurder.
Qua prijs is de Brewtus inmiddels gelukkig niet veel duurder dan een gewone HX machine...andere merken zijn inderdaad wel een stuk prijziger.
Groetjes,
Barista Rolf