Re: The Professional Barista's Handbook

23
Gefeliciteerd! Gelukkig heb ik niet gewonnen, want ik had het boek al besteld :D
Ik had helaas de nederlandse verkopers over het hoofd gezien (sorry jongens) dus mijn boek is via scott rao uit de states onderweg. Dat wordt nog wel even wachten. :cry:

Wellicht kunnen we over een tijdje een boekbespreking organiseren of is dat suf?

Lennart

25
Aadje schreef:Sinds kort ben ik The Professional Barista's Handbook aan het lezen. Het is vooral een boek voor espressopuristen, vooral espresso en latte art komen aan bod, maar ook filterkoffie en thee wordt even besproken.

Ik vind het boek helder geschreven, alhoewel een engels-nederlands woordenboek soms handig is. Er wordt niet alleen beschreven hoe je goede espresso maakt, maar ook waarom een goede espresso goed is en wat daar bij komt kijken.

Zie ook http://www.theprofessionalbaristashandbook.com
Ik heb het boek ook liggen. Helder geschreven in toegankelijke taal. Ik vind het wel jammer dat het erg gericht is op espresso. Hoe een goede ristretto, lungo of cafe creme te maken wordt niet genoemd of weinig aandacht aan besteed. Dat is toch wel jammer, dit had ik zeker in dit boek verwacht. Er worden ook verschillende verwijzing gemaakt naar het effect van temp tijdens het zetten maar het gaat net niet diep genoeg. Het hoofdstuk over thee vind ik persoonlijk leuk maar zeer summier en een beetje overbodig daardoor.

Let wel, dit is slechts een persoonlijke mening 8-)
Is de 6th wave aan het voorbereiden

26
Dan zou je mssn het boek Espresso Coffee: Professional Techniques van David Schomer moeten lezen, die gaat dieper in op temperatuur. Maar ook niet op lungos.

De brewratio tabellen van Scott Rao is het beste wat je gaat krijgen in deze boeken denk ik.

Maarja, espressoapparaten zijn ook niet gemaakt om lungos mee te zetten eignelijk (behalve in Nederland, maar dat is weer een heel ander verhaal).
Speedster | SuperJolly | et al.

27
Het boek staat ook al een tijd op mijn verlanglijstje. Ik heb evenwel ook horen zeggen dat het eigenlijk een samenvatting is van wat er allemaal op Home-Barista wordt geschreven. Nu zou dat helemaal geen diskwalificatie voor mij betekenen, maar heb ik wel ongeveer alle artikelen daar gelezen (nou jááá,... veel in elk geval), dus als dat zo is dan zou het boek me niet zoveel nieuws vertellen. Die brewratios ken ik b.v. al van HB (volgens mij heb ik nog mee gedaan aan de discussie daarover... :? )

Weet iemand hoe dit zit?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

28
Spironski schreef:Het boek staat ook al een tijd op mijn verlanglijstje. Ik heb evenwel ook horen zeggen dat het eigenlijk een samenvatting is van wat er allemaal op Home-Barista wordt geschreven. Nu zou dat helemaal geen diskwalificatie voor mij betekenen, maar heb ik wel ongeveer alle artikelen daar gelezen (nou jááá,... veel in elk geval), dus als dat zo is dan zou het boek me niet zoveel nieuws vertellen. Die brewratios ken ik b.v. al van HB (volgens mij heb ik nog mee gedaan aan de discussie daarover... :? )

Weet iemand hoe dit zit?
De brewratios komen inderdaad van HB. Wat ik overigens erg waardevol vind zijn de lit. bronnen, hierdoor kan je naar harteloos verder spitten zo diep als jezelf wilt.

Bij mij om de hoek is een koffiebar, coffeelovers, waar ze ook cafe cremes maken (of in iedergeval een grote kop koffie), hier gebruiken ze volgens mij gewoon het espresso app. voor. Ik moet toch eens vragen hoe ze die lekker kop maken. :D
Is de 6th wave aan het voorbereiden

29
Nou, begin eens met een Mahlkönig maler, een Kees vd Westen espressomachine, goede, redelijk verse bonen, volle melk en een barista die weet wat 'ie doet...? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder