Re: The Professional Barista's Handbook
21Gefeliciteerd heren met jullie prijzen. Nu kunnen we Oxxo vele vragen stellen over barista
Cafes Castel en andere Spaanse producten in de Spaanse Winkel
Ik heb het boek ook liggen. Helder geschreven in toegankelijke taal. Ik vind het wel jammer dat het erg gericht is op espresso. Hoe een goede ristretto, lungo of cafe creme te maken wordt niet genoemd of weinig aandacht aan besteed. Dat is toch wel jammer, dit had ik zeker in dit boek verwacht. Er worden ook verschillende verwijzing gemaakt naar het effect van temp tijdens het zetten maar het gaat net niet diep genoeg. Het hoofdstuk over thee vind ik persoonlijk leuk maar zeer summier en een beetje overbodig daardoor.Aadje schreef:Sinds kort ben ik The Professional Barista's Handbook aan het lezen. Het is vooral een boek voor espressopuristen, vooral espresso en latte art komen aan bod, maar ook filterkoffie en thee wordt even besproken.
Ik vind het boek helder geschreven, alhoewel een engels-nederlands woordenboek soms handig is. Er wordt niet alleen beschreven hoe je goede espresso maakt, maar ook waarom een goede espresso goed is en wat daar bij komt kijken.
Zie ook http://www.theprofessionalbaristashandbook.com
De brewratios komen inderdaad van HB. Wat ik overigens erg waardevol vind zijn de lit. bronnen, hierdoor kan je naar harteloos verder spitten zo diep als jezelf wilt.Spironski schreef:Het boek staat ook al een tijd op mijn verlanglijstje. Ik heb evenwel ook horen zeggen dat het eigenlijk een samenvatting is van wat er allemaal op Home-Barista wordt geschreven. Nu zou dat helemaal geen diskwalificatie voor mij betekenen, maar heb ik wel ongeveer alle artikelen daar gelezen (nou jááá,... veel in elk geval), dus als dat zo is dan zou het boek me niet zoveel nieuws vertellen. Die brewratios ken ik b.v. al van HB (volgens mij heb ik nog mee gedaan aan de discussie daarover...)
Weet iemand hoe dit zit?
Zou het echt zo simpel zijnSpironski schreef:Nou, begin eens met een Mahlkönig maler, een Kees vd Westen espressomachine, goede, redelijk verse bonen, volle melk en een barista die weet wat 'ie doet...?
Terug naar “Koffie technieken”