Re: rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

22
toet54 schreef:Met alle respect: waarom zou je zo'n grote machine in huis halen en vervolgens inzetten per kopje? Dat betekent dat je de doser niet wilt en de hopper te groot is. Wellicht blijft er veel maalsel achter in de molen, waardoor je altijd oude koffie krijgt. Er zijn kleinere molens. Ik heb de Mahlkonig Vario, was ongeveer €400,- Het is een hoop geld, maar hij maalt mooi gelijkmatig, stort mooi en er blijft bijna niets achter in de molen. Er zit een inzet bij met een soort vorkje. In eerste instantie gleed mijn portafilter daarop weg. Om dat te verhelpen heb ik een paar stukjes aquariumslang om de pootjes van het vorkje geschoven en nu is het goed.
inderdaad. ik heb het idee dat respect werkelijk niets te maken heeft met de discussie over welke koffiemolen maar misschien ligt dat aan mij :)

het is een goede suggestie maar moet zeggen dat ik 400 euro wat te gortig vind op dit moment van mijn espresso-ontwikkeling. groei ik verder dan denk ik daar vast weer anders over.

Re: rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

23
toet54 schreef:Met alle respect: waarom zou je zo'n grote machine in huis halen en vervolgens inzetten per kopje? Dat betekent dat je de doser niet wilt en de hopper te groot is. Wellicht blijft er veel maalsel achter in de molen, waardoor je altijd oude koffie krijgt. Er zijn kleinere molens. Ik heb de Mahlkonig Vario, was ongeveer €400,- Het is een hoop geld, maar hij maalt mooi gelijkmatig, stort mooi en er blijft bijna niets achter in de molen. Er zit een inzet bij met een soort vorkje. In eerste instantie gleed mijn portafilter daarop weg. Om dat te verhelpen heb ik een paar stukjes aquariumslang om de pootjes van het vorkje geschoven en nu is het goed.

Die Vario klinkt als een versnellingsbak waar een kg metselzand in is gestort.Klinkt niet echt langdurig vind ik.

Re: rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

26
ter update: ik heb n rossi rr45 2ehands besteld voor 80 E. dank voor de tip! gelijk maalschijven en barista-tools besteld. hoop dat het snel binnenkomt allemaal!
ik heb nu 4 soorten espresso gekocht afgelopen weken, en maar 1 is blijkbaar fijn genoeg gemalen voor de silvia. de #2 is redelijk te doen maar veel minder mooi qua cremelaag.
nou nog oefenen met melk opschuimen (voor vriendin en bezoek, ikzelf vind warme melk echt walgelijk en een belediging voor goede espresso) ;)

Re: rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

27
Hey, goed nieuws! Daar ga je lol van hebben. Ik heb van de week nieuwe maalschijven in de Rossi gezet. Was nog helemaal niet nodig, dacht ik, maar ach, wie weet maakt het uit...
Nou, dat maakte zeker uit! In plaats van mooi fijn maalsel, wat ik al had, kan ik nu doorgaan naar superfijn meel, denk poedersuiker. Dat is te fijn, duidelijk, maar ik heb nu marge naar beide kanten, geweldig.

Mods voor de Rossi: van 40 standen naar 80 standen is wel nuttig, ik heb de aangebouwde tamper er meteen afgehaald, en je kan ook het autostopmechanisme eruit schroeven. Dat zit in de doser, en is alleen nuttig in de horeca, als je een volle doser gebruikt. Die autostop laat het maalsel nogal alle kanten op sproeien, dus dat heb ik er maar uit gehaald. Ik denk nog na over doserless, maar dat is een flinke ingreep.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

Re: rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

28
Gefeliciteerd!
http://www.espressoparts.com/espressopa ... Manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Manual
En misschien had je deze thread al gezien: http://www.koffiepraat.com/forum/viewto ... f=8&t=1675" onclick="window.open(this.href);return false;

Fijne aan de RR45 is dat het ongeveer de meestverkochte maler ooit is.
Schijven zijn dus erg cheap.
Nog een thread
http://www.home-barista.com/grinders/mo ... 12644.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar staat wel dat is wel dat de onderste maalschijvenhouder niet zelfcentrerend is. Steek een dun voelerstokje door de maalseluitgang om te de maalschijf perfect te centreren.

Zelfde manier als hoe je een slag uit een fietswiel haalt maar dan vanaf de bovenkant zegmaar.

Diezelfde kerel heeft ook een erg fancy traploos verstelmechanisme met een vernierschaal geklust. Hij heeft waarschijnlijk de meest precieze maalinstelling van iedereen.
http://www.home-barista.com/grinders/ro ... t8450.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

29
Bert K schreef:Hey, goed nieuws! Daar ga je lol van hebben. Ik heb van de week nieuwe maalschijven in de Rossi gezet. Was nog helemaal niet nodig, dacht ik, maar ach, wie weet maakt het uit...
Nou, dat maakte zeker uit! In plaats van mooi fijn maalsel, wat ik al had, kan ik nu doorgaan naar superfijn meel, denk poedersuiker. Dat is te fijn, duidelijk, maar ik heb nu marge naar beide kanten, geweldig.

Mods voor de Rossi: van 40 standen naar 80 standen is wel nuttig, ik heb de aangebouwde tamper er meteen afgehaald, en je kan ook het autostopmechanisme eruit schroeven. Dat zit in de doser, en is alleen nuttig in de horeca, als je een volle doser gebruikt. Die autostop laat het maalsel nogal alle kanten op sproeien, dus dat heb ik er maar uit gehaald. Ik denk nog na over doserless, maar dat is een flinke ingreep.
ja ik kijk er ook erg naar uit. ben bang dat de hele maler nogal fors is, maar kon nergens vinden welke bonenhouders (ben de naam ff kwijt) passen & wat bescheidener zijn.
ook: snap nog niet helemaal hoe dat autostop mechanisme werkt en wat het doet.
en wbt die 80-step mod. kon die instelschijf nergens vinden helaas. las wel dat hij vrij makkelijk stepless te maken is dmv loodgieters-tape. Enige ervaring daarmee?

Re: rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

30
De autostop zorgt ervoor dat je je vingers niet in de maler kan stoppen. Italianen hebben kennelijk moeite om hun vingers ver van met 1300rpm draaiende messen te houden, maar de meeste mensen niet.
Ook zorgt de autostop ervoor dat de hopper altijd vol blijft. Dat is fijn als je 40 espressos per uur maakt en de doser gebruikt zoals die bedoeld is.
Maar aangezien je dat niet doet, kun je de autostop beter weghalen omdat je dan het gootje vanuit de maalstenen naar de doser niet kan schoonborstelen.

Teflontape is alleen om speling te verminderen afaik.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit