cremalover schreef:
Lagers ja.Er bestaan er zelfs van plastic.Gewicht is lekker als je moet klappere.Mijn Quick 050 bijvoorbeeld.Fijn molentje.Maar te licht i gewicht.Minder praktisch in gebruik dus.
Maar die Vario komt op mij gewoon niet degelijk over.
Over de kwaliteit danwel degelijkheid van de Vario kun je natuurlijk twisten. Net als over het design, het is inderdaad veel plastic. Het was dan ook mijn tweede keuze, na de Compak K3, die ik in eerste instantie besteld had.
Bert K schreef:Toch zijn het allemaal goeie adviezen die in de praktijk geen kwaad kunnen. Het kan geen kwaad om je machines ook technisch een beetje te begrijpen. Bijvoorbeeld de maalstenen die zachtjes tegen elkaar aan draaien is helemaal niet erg, als je dan ook stopt en ze een fractie terugdraait. Jij hebt een beetje last van koudwatervrees. Nergens voor nodig, dit soort machines zijn ontworpen om zonder schade uit elkaar te halen, en het is helemaal niet zo ingewikkeld om eens een kijkje te nemen, ze gaan er beslist niet kapot van, en het is ook geen reden om meteen al je garantie kwijt te raken.
Mee eens. Persoonlijk vind ik het ook prettig om te weten hoe de machine in elkaar zit. En ik heb niet zo veel goed ervaringen met garantie en reparaties. Dit is typisch iets wat je makkelijk zelf kan doen, het scheelt een hoop tijd en geld in ieder geval.
Maar nu weer even on-topic: ik heb zojuist een uur gespeeld met de inbusbout achter dat rubbertje. Dat andere schroefje wilde ik nog even niet gebruiken, zodat dat papieren stickertje wat ervoor zit nog even intact blijft. Maar wel bedankt voor de tip toet54! En ik ben weer een tevreden koffiedrinker!!
De maling is weer lekker fijn, de doorloopsnelheid van de extractie is veel beter, mooie crema, ik hoor de motor van de Vario nu ook vertragen als ik hem op een fijnere afstelling zet.
Even een paar dagen afwachten of het nu wel stabiel is, maar voorlopig ziet het er goed uit.
De volgende uitdaging wordt het spelen met de fijnafstelling, grammen afwegen, spelen met de Cellini, varieren met de flush, misschien een Eric's thermometer kopen, etc etc.
Iedereen heel erg bedankt voor alle adviezen en tips!! Op naar het volgende verbeterpunt.
Rocket Espresso Cellini ; Mahlkonig Vario Home ; Mypressi Twist; Aeropress; Bodum French Press