Re: Handmalers; welke en waar op te letten?

21
fiestaboyke schreef:Is dit een deftige maler voor m'n bialetti? Ik heb morgen wss zo'n bialetti (met koe-motief :D ) in huis en zou eens willen experimenteren met zelf m'n bonen te malen ipv filterkoffie ....

http://antiek-kunst.marktplaats.nl/anti ... ind=1&fs=1
Natuurlijk kan je daar je ding mee doen, je moet alleen in de buurt wonen, wordt namelijk niet verstuurd :evil:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

23
De consistentie van de maling is uiteraard belangrijk, maar niet makkelijk te testen. Je kunt het wel een beetje testen door een portafilter vol te gooien en flink lang op een ondergrond (mijn IKEA-bureau) te slaan. De grove korrels liggen nu bovenop. Een consistente maling heeft geen zichtbaar grovere korrels bovenop liggen, een minder consistente maler wel.
Maar een espressomolen hoort nu juist verschillende korrelgroottes te produceren. Wel binnen vrij specifieke marges, maar toch. De kleine deeltjes (weer niet teveel en te klein) vullen dan de gaten tussen de grotere deeltjes op.
Als je het in een grafiek zou uittekenen met op de x-as de grootte en op de y-as de hoeveelheid, zou je dus als het ware een M zien.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

25
Precies. Zeg maar simpel gezegd weinig van grootte 1, veel van grootte 2, weinig van 3, veel van 4 en weer weinig van grootte 5.
Er zitten als het goed is dus twee pieken in: veel kleine deeltjes van een bepaalde grootte, en veel grotere deeltjes van een bepaalde grootte, en weinig daartussen of omheen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder