Re: Fiorenzato La Bricoletta Elegance Espresso Machine

21
Met "nieuwstaat" bedoelde hij waarschijnlijk dat de kast zo mooi glom... Is niet netjes, nee. Of hij had er helemaal geen inzicht in of verstand van. Was de machine toch ook niet regelmatig ontkalkt... Al met al blijft het een mooie machine, maar was de deal iets minder geweldig dan we dachten.

Denk er aan dat je dan ook de ventielen en kleppen etc. goed ontkalkt of eventueel vernieuwt. Als de pomp en de boiler nog goed zijn heb je inderdaad het belangrijkste te pakken (de brainbox kan ook wel prijzig zijn). Als je machine dan straks weer helemaal goed is heeft hij ook geen geheimen meer voor je, da's een voordeel. Succes!

Ben benieuwd naar de foto's.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

26
Maar je mag een rotatiepomp echt nooit droog laten lopen en hij schijnt het ook beter te doen als er waterdruk op staat. Je moet wel even weten wat je doet met rotatiepomp en reservoir, geloof ik.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

27
Na een nachtje slapen en dromen over mijn fiorenzatotje, waar ik een soort gemengde gevoelens bij heb, ga ik met frisse moed opzoek naar alles om hem daadwerkelijk weer tip top in orde te maken :o)
Zodat hij een goed 2de leven krijgt! ik zie hem nu als een zielig op leeftijd zijnde asielkatje die, mits goed behandeld nog heel veel liefde en geluk kan geven!

Jullie hadden het over de kleppen en de ventielen ontkalken / vernieuwen.
Ik wil het eerst met ontkalken proberen, kopen kan altijd nog is mijn devies!
heb ik meteen wel een aantal vragen;
-kan ik alle ventielen etc die op de boiler zitten gewoon ook in een badje met citroenzuur laten weken?
-de boiler kan, eenmaal gedemonteerd gewoon in zon bad liggen om alle kalkstenen eruit te krijgen? Is dit ook 100% garantie dat hij hierna ontkalkt is?
-Alle koperen leidingen kunnen ook het bad in?
-De neus van de E61 zit ook aardig verstopt, hoe kun je deze goed schoonmaken van binnen? We hebben alles er al af gekregen maar dan kun je binnen nog niet echt goed erbij..
En de schroef onderaan de neus in het ronde deel, de difusion screw krijgen we niet los..
- een pakkingset kan ik kopen bij espressomonteur.nl ? is dit voor de E61 groep altijd hetzelfde, of heb ik nog andere pakkingen nodig die op de boiler zitten welke specifiek fiorenzato is?

Tips, links etc zijn welkom :) ik heb aan de vorige links al zeker wat gehad!
Komen nu de foto's,
het waren paddenstoelen,schelpdieren en weet ik het wat!

28
LET OP! het volgende beeldmateriaal kan schokkend zijn :P

Afbeelding

Eerste kap eraf, ai...

Afbeelding

Nu nog met zijn neus.

Afbeelding

Dit hangt in de watertank en schijnt een kalkfilter te zijn, iemand enig idee of dit nodig is? ik vind het er nogal smerig uitzien!

Afbeelding

Altijd goed ontkalkt en onderhouden, jaja... dit komt zijn neus uit ;)

Afbeelding

Neusloos!

Afbeelding

De boiler, zij aanzicht na wat boenen en schrobben....
zoals jullie zien kan ik niet wachten hem in bad te doen! :)

29
Ja een fijne verkoper, die dacht ook ff een beetje poetsen en klaar..alhoewel je dat heel eenvoudig ter plekke had kunnen uitvinden...deksel eraf had al veel duidelijk gemaakt.

Ik zou de leidingen enzo eerst in een ontvetter stoppen [zal wel veel koffieaanslag inzitten] voordat je ze in een citroenzuuroplossing gooit. Idem met de groepskop!
Ik verwacht dat er veel aangekoekte koffietroep in de kop zit! Ik heb dat met soda gedaan...en later met een soort pijpreiniger flink 'raggen'..bij een oude Cimbali Junior duurde het 2 dagen om de koffieprut uit de kop te krijgen [was ook helemaal verdroogd]. Dat zou ik met de leidingen ook doen om te checken of die daarna echt schoon zijn!

De boiler kan in zijn geheel in bad, uiteraard wel eerst de HX en het verwarmingselement verwijderen. Die krijg je zeker schoon, kan zijn dat na het ontkalken de boiler van binnen zwart blijft, maar dat kan geen kwaad.

Verwarmingselement niet compleet onderdompelen, laat de elektra aansluiting boven water!

Zo daar ben je nog wel even zoet mee.

Voor onderdelen heb je specifieke onderdelen van jouw machine nodig!
Probeer anders ook;
http://www.nuova-ricambi.de/shop/de/home
of
http://www.espressoxxl.de/shop.htm

succes.

PS ja dat kalkfilter is echt nodig, maar die je daar hebt kun je wel weggooien!

30
de deskel heb ik open gehad voor het water,de kant waar de boilers zit zit vast onder met 2 schroeven en boven met 2 schroeven, dus daar kon ik zonder gereedschap niet bij..
Nouja, nogmaals heb gelet op de druk en de warmte en dat was in orde en ik vind het niet zo vervelend om dit helemaal schoon te maken etc, dat scheelt me in de toekomst servicebeurten :o)

ik moet de leidingen dus eerst ontvetten, met wat voor ontvetter? dit las ik in eerdere posts
JoeGlo of Cafiza
- de kop dus in een bad met soda laten weken en met een pijpreiniger raggen :P check, idem met de buizen, check!
- daarna in citroenzuur gooien, check, maar de kop niet ivm chroom, check!
-Verwarmingselement ook maar niet de electra, check!
-kalkfilter nieuwe bestellen check :P

ik heb deze site gevonden:

kafko.nl
wellicht kunnen ze mij onderdelen bezorgen...