Re: Doorlooptijd Quickmill 3035

21
als ik geen schroefafdruk zie heb ik volgens mij veel te weinig koffie. ik zie dan aan de zijkanten het zeefje en na het zetten van de espresso is de puck een grote drab. dit lijkt me niet de bedoeling. momenteel heb ik de dosering iets lager ingesteld, aangezien het overvullen inderdaad meer koffie kost (en dus duurder is). de doorlooptijd is nu wel weer korter (15-20 sec).

Re: Doorlooptijd Quickmill 3035

22
Steekt er bij die QM niet zo'n enorme schroef onder de douche uit? In dat geval zal je wel altijd een afdruk terug vinden.

Drab kan je inderdaad voorkomen door ietsje grover te malen. Maar belangrijker dan wel/geen drab lijkt mij de smaak van de koffie. En die wordt wel beïnvloed door een te snelle doorloop.

Wordt het niet eens tijd voor een nauwkeurig weegschaaltje? Dan hoeven we tenminste niet meer te gissen... DealExtreme stuurt ze voor een habbekrats uit China op (maar ik heb wel bijna 2 maanden op de mijne moeten wachten).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Doorlooptijd Quickmill 3035

23
Iets doe je verkeerd.Dat is duidelijk.Iets van schroefafdruk blijf je altijd houden.Je moet net zoveel afvullen tot je de portfilter naar rechts kunnt draaien.Niet volledig naar rechts kunnenm draaien wil zeggen dat er teveel in zit.Is een kwestie van proberen.
Maalgraad aanpassen tot juiste doorloop.Tamkracht constant houden.Kan niet mislukken.
Kon zelfs met mijn 0835 top espresso zetten.

Re: Doorlooptijd Quickmill 3035

24
de smaak is voor mij momenteel prima (helemaal als ik vergelijk met de ristretto's die coffeecompany serveert). niet bitter, niet slap, niet zuur, goede nasmaak.

@ cremalover: zoals gezegd heb ik de dosering al iets verminderd, waardoor ik wel helemaal naar rechts kan draaien. de puck ziet er daarna ook goed uit, maar wel mét schroefafdruk. de drukmeter staat tussen de 10 en 12 bar. als ik harder tamp is de doorlooptijd rond de 25 sec (soms iets korter).

Re: Doorlooptijd Quickmill 3035

26
Dag allen,

Ik ben sinds kort ook trotse bezitster van de quickmill 3035. Ik ben er flink mee aan het stoeien.
Zouden jullie concreet kunnen aangeven hoe jullie instellingen zijn bij welke koffie?
Ik heb hem nu op maalgraad 7 staan en de doseerknop net voor de 2. De koffie is meestal redelijk goed
maar kan vast beter! Ik zou graag jullie instellingen weten.. alvast bedankt.

Re: Doorlooptijd Quickmill 3035

27
lekkerekoffiegraag schreef:Dag allen,

Ik ben sinds kort ook trotse bezitster van de quickmill 3035. Ik ben er flink mee aan het stoeien.
Zouden jullie concreet kunnen aangeven hoe jullie instellingen zijn bij welke koffie?
Ik heb hem nu op maalgraad 7 staan en de doseerknop net voor de 2. De koffie is meestal redelijk goed
maar kan vast beter! Ik zou graag jullie instellingen weten.. alvast bedankt.
Ik zou een losse molen kopen van goede kwaliteit.Met de ingebouwde Quick molentjes blijf je op een bepaald niveau hangen.Dat gaat hem dan niet worden.
En koop eens verse koffie bij een brander.Dus vers gebrandt.Lees niet ouder dan twee dagen.

Re: Doorlooptijd Quickmill 3035

28
Zouden jullie concreet kunnen aangeven hoe jullie instellingen zijn bij welke koffie?
Nee, dat wil dus niet. Er zijn geen vaste instellingen die altijd werken, omdat je je maler steeds zal moeten bijstellen. Als je andere bonen gaat gebruiken, als ze wat ouder worden, als je anders gaat doseren, een ander filter gebruikt of zelfs als het weer verandert (luchtvochtigheid), zal je vaak je maler iets moeten verstellen.

Het is ook één van de redenen (naast versheid) waarom een goede eigen maler essentieel is en voorgemalen koffie niet zal werken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Doorlooptijd Quickmill 3035

29
Ik ben sinds 1 jaar in het bezit van het vorige model quickmill 3035.

Ondertussen heb ik wel een maler erbij gekocht, namelijk een fiorenzato t80, maar mijn vriendin gebruikt de maler op de quickmill nog wel ivm de gebruiksvriendelijkheid.

die maler staat op maalstand 0,5-1, afhankelijk van de versheid van en de soort boon. de doseerknop staat op 'half 5' zegmaar. komt neer op 7-7,5 gram( de moler is niet heel constant wat hoeveelheid betreft)

Maar zoals de rest zegt. de maalstand is afhankelijk van onder andere de luchtvochtigheid, soort boon en uiteraard je eigen smaak. Daar komt bij dat je na een tijdje het idee hebt dat er veel lekkerdere koffie uit dat apparaat kan komen dan wat je op dat moment aan het drinken bent. Sinds ik de andere maler gebruik zet ik (naar mijn bescheiden mening) erg lekkere espresso's. En om dit voor elkaar te krijgen koop ik mijn bonen vers online en brand af en toe zelf met een popcornmaker.

Uiteindelijk gaat het er om dat jij zelf tevreden bent met wat je drinkt.

Re: Doorlooptijd Quickmill 3035

30
Hallo,

Ik heb vandaag een quickmill 3035 gekocht en ben sindsdien aan het spelen met de afstellingen. Dat valt toch vies tegen. Wat ik mij vooral afvraag is hoe snel kan ik grove slagen maken met de ingebouwde maler om de maling grover te krijgen ? In de winkel werd gewaarschuwd dat je alleen kleine slagen kan maken als de maler aan staat. Dit zegt de gebruiksaanwijzing ook. Tevens zegt deze dat je daarna 2 kopjes moet wachten voordat je nieuw ingestelde maling volledig door komt. Maar op deze manier heb ik niet zo'n inzicht in wat ik nou precies doe. De machine nieuw uit de verpakking stond op stand 4. Dit lijkt me veel te fijn en m'n gevoel zegt dat ik een flinke stap moet maken naar een grovere maling.

Kan iemand iets roepen over de afstelling van de maler ( schaal 1-24 ) en de afstelling van de hoeveelheid koffie ( schaal 1-8 )

Dan heb ik misschien een goede basis waar ik verder mee kan.

Alvast bedankt!

Rory van den Berg