Re: Wat voor maler is dit?

21
Maar je kan de hopper er afhalen hè? Dat scheelt meteen 25 cm. Denk er nog even over na, ik vind het echt een goeie deal voor een heel goede maler!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

22
Het is wennen, maar het is veel makkelijker te wennen aan een grote maler dan aan een kleine maler die herrie maakt, langzaam maalt en klonten geeft.

Dat is ook de reden dat velen hier op koffiepraat upgraden naar grote malers.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

23
En je went ook heel makkelijk aan de lekkere koffie waar een grote maler voor kan zorgen! :D

Trouwens: grote malers zijn wel hoog, maar het oppervlak dat ze innemen valt erg mee.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
Ik kan me de reactie van Sheila over het formaat van de maler prima voorstellen.

Volgens de link in een van de posts zijn de dimensies van een Wega Max 8.0:
Height: 610mm, Width: 300mm, Depth: 420mm

Als je de hopper verwijdert wordt de hoogte flink lager maar het grondoppervlak met 30 x 42 cm is best groot (vind ik). Zeker vergeleken met mijn kleine rammelbak (de Nemox Lux) die een grondopervlak van ongeveer 10 cm x 20 cm heeft (met een hoogte van 30 cm, incl hoppertje).

Met deze opmerking probeer ik alleen iets over de grootte van de machine te zeggen, niet over de degelijkheid of kwaliteit van het maalsel (en dus van de koffie). Ik snap dat die bij de Wega Max duidelijk beter zijn. Sheila zal zelf moeten beslissen wat voor haar belangrijk is. Misschien is er ook wel een goed compromis te vinden.

25
Geen idee waar jij die 30x42cm vandaan haalt.
http://www.1st-line.com/machines/home_m ... pak_K8.htm
^^ 210 breed, 360mm diep.

Er zijn trouwens prima malers die een goede afweging geven tussen super maalkwaliteit en een klein oppervlak. Te weten de Versalab M3 en de Mahlkonig ProM. De ProM is de goedkopere van de twee, en die kost 1000 euro.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit

27
Sheila zal zelf moeten beslissen wat voor haar belangrijk is.
Dat lijkt me evident. Maar dan is het wel handig als ze weet waarover ze beslist, en daar zijn we hier mee bezig. Ik hoop niet dat onze adviezen als dwang worden ervaren.

Ik waarschuwde haar al meteen voor de grootte van de maler (hoewel ik dat ook relativeer), maar ik wilde ook dat ze zou zien dat het een -op het oog- goede deal is waarmee ze een enorme investering in goede espresso zou doen. En dat je dat niet zomaar zou moeten laten schieten vanwege dat ene cijfertje: 61cm.

29
Niets mis met een Junior. Je moet wel van het design houden.

Die 40cm in de "footprint" van de Wega wil ik nog wel geloven, er zit een extra lange voet op voor die verlengde vork met aangeplakte tamper (was Cremalover niet juist zo tevreden met zo'n constructie op zijn Mazzer? Bespaar je meteen de aanschaf van een tamper). Maar die 30cm breedte lijken me stug. Mijn Major heeft zelfs een nog zwaardere motor (600W), en is maar 19 cm breed.

30
Spironski om di 24 jan 2012, 14:47 schreef: die 30cm breedte lijken me stug. Mijn Major heeft zelfs een nog zwaardere motor (600W), en is maar 19 cm breed.
Bluecold op di 24 jan 2012, 14:33 schreef:Geen idee waar jij die 30x42cm vandaan haalt.
http://www.1st-line.com/machines/home_m ... pak_K8.htm
^^ 210 breed, 360mm diep.
^^

Moderators van tegenwoordig zijn ook niet meer de moderators van vroeger.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit