Re: Blind proefpanel

21
Al dat gepraat over de foto (ook interessant hoor), maar niemand zegt iets over de ristretto.... Mooie cremelaag, goede hoeveelheid (ziet er uit als een dubbele ristretto, ook gezien je filter??)... Maar hoe smaakte hij??
Barista Kampioen Baarn en Omstreken 2008
Currently: Gaggia Baby Twin - Compak K3 Touch - Concept-Art Massiccio
Wishlist: Espresso Gear Xpressivo Barista RVS

22
Het is inderdaad een ristretto van een 2kops filterbakje. Smaakte opzich wel okay, nog steeds die zoetige ondertoon, maar wat minder fris/fruitig dan de vorige keer. Ik vind m wel wat aan de bittere kant , alsof er wat (teveel) robusta doorheen zit.
Maar hij is wel consistent, heb er een paar voor vrienden gezet en na de juiste maalgraad gevonden te hebben doet de koffie wel elke keer hetzelfde. Heb ik ook wel eens anders meegemaakt.
Speedster | SuperJolly | et al.

23
Er zijn van deze bonen 6 pakketjes verstuurd. We lezen er hier maar weinig van terug :shock: Wat vond de rest er van??

Aan het einde van de week wil ik bekend maken welke bonen het waren, het zou leuk zijn als de andere kandidaten ook hun mening plaatsen in dit topic. We zien het graag verschijnen!

Jeroen

24
Hoi Jeroen,

Je hebt al deels van mijn ervaringen in dit draadje kunnen lezen. Ik ben de afgelopen twee weken helaas nogal bezig geweest met ontslag-troebelen op het werk, dat ging even voor :evil: .
Ik zal proberen of ik voor het weekeinde nog iets meer kan posten...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

25
Hier mijn review van Koffie X:

Ik vond dit de moeilijkste koffie om te bespreken tot nu toe omdat,....... ik er niet zoveel over te zeggen heb! Als een koffie nu heel uitgesproken vies is, of juist heel lekker, valt er van allerlei te omschrijven. Maar dat had ik hier niet zo, en dat is niet zo goed. Je wilt zo'n gratis pakket koffie toch graag in z'n waarde laten, maar anderzijds willen jullie neem ik aan ook graag een eerlijke review. Aldus:

Bij openen van de zak kon ik niet zeggen: "lekker!". Eerder vind ik de geur wat hard, het ruikt sterk naar oude bitterkoekjes. Het ruikt dus niet erg vers, slechts heel in de verte iets bloemigs, wat echter ook iets zeepigs heeft. Eerder schreef ik al dat ik ook een geur van uitgeblazen kaars ontwaarde. Tevens iets van (verbrandde) toost.
De bonen zijn een beetje verschillend van grootte, redelijk gelijkmatig gebrand en niet olie-achtig:
Boontjes Koffie X.jpg
Ik schreef eerder ook al dat ik moeite had om de juiste maalgraad te vinden, ik had te snelle en dunne uitloop en flinke last van channeling. Dit gaf mij het vermoeden dat de koffie niet meer zo vers is. Ik had tevens het verschijnsel dat ik ook heb bij oude, verbrandde, te bittere koffie: de behoefte aan heel veel water drinken en me er niet lekker door voelen. Daarom heb ik mijn boilertemperatuur iets verlaagd. Ik heb ook de maler iets fijner gezet en ben over gegaan op een triplefilter. Dat heeft iets geholpen.

Ik kreeg nu een redelijke conus uit de bodemloze filterhouder met mooie tijgerstreepjes en geen last van channeling meer:
Conus Koffie X.jpg
De crèmalaag trok vrij snel terug naar een laagje van zo'n centimeter of anderhalf en de body van deze koffie zou ik omschrijven als licht tot medium.
resultaat Koffie X.jpg
Door het verlagen van de zet-temperatuur was ik echter ook de weinige chocolade kwijt die er eerder wel in zat. De bittere walnoten waren ook verdwenen, maar er kwam niet heel veel voor terug. Ik mis wat romigheid en volheid en ik vind de smaak een beetje één-dimensionaal bitter en zurig, nogal vlak eigenlijk. In een cappuccino merkte ik dat al vrij snel de melksmaak ging overheersen, en zelfs met een macchiato merkte ik dit verschijnsel.

Kortom: ik heb helaas niet zo genoten van deze koffie. Ik hoop niet dat ik nu één of andere bekende Grote Koffie de grond in heb geboord, maar ik heb wel geprobeerd eerlijk te zijn. Ik ben heel benieuwd!
Laatst gewijzigd door Spironski op do 28 aug 2008, 23:39, 3 keer totaal gewijzigd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

26
Spironski schreef: Kortom: ik heb helaas niet zo genoten van deze koffie. Ik hoop niet dat ik nu één of andere bekende Grote Koffie de grond in heb geboord, maar ik heb wel geprobeerd wel te zijn. Ik ben heel benieuwd!
De oprechtheid wordt altijd gewaardeerd! Dingen zijn zoals ze zijn.Bedankt voor je uitgebreide review.

Ik zal morgen overigens bekend maken welke koffie jullie geproefd hebben.

27
Ook ik heb de koffiebonen ontvangen. Met mijn volautomaat heb ik lungo's en espresso's gezet...

Bij het openen van de zak had ik nog niet zoiets van mmmmmmm, dat zal heerlijke koffie zijn. De bonen zagen er niet vettig uit, wel verschillend van grootte. Op zich niets mis mee voor een volautomaat. Het lijkt me een blend en geen single origin.

Allereerst maar eens een lungo gezet. Aangezien de koffie vrij snel doorloopt, lijkt de maalgraad op een ander standje te moeten. Bij het derde bakje lijkt de maalgraad goed. De crema is niet heel bleek, maar wel wat vlekkerig. Wellicht zit er wat robusta in de blend? Echter, na een paar slokjes is de crema vrijwel verdwenen! Toch geen robusta?

Toen eens goed proeven: het is een koffie met op zich een goede smaak, maar als je van een stevige en pittige koffie houdt, is deze iets minder. In eerste instantie dacht ik aan de Costadoro Masterclub, maar dan een zak van ruim een jaar oud ;) . De koffie is vrij mild, waarbij je niet heel veel verschillende tonen proeft. De nasmaak blijft ook niet echt heel lang hangen, maar is wel ietwat zoetig. Ik proef geen chocolade of andere heerlijke tonen zoals de Costadoro dat wel heeft. Het is een koffie voor als je mensen op bezoek hebt die er weinig verstand van hebben.

Als espresso vind ik de koffie té mild, maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Als cappuccino heb ik het niet eens geprobeerd, omdat ik daar vaak sterke espresso of ristretto als basis gebruik.

Al met al zou ik deze koffie niet zomaar kopen. Mijn voorkeur gaat uit naar een Brandmeesters Equito, New York Extra of een Blanche Dael 1878.

28
Belooft is belooft...wat hebben jullie nou geproefd? Het waren Pellini Top koffiebonen.

Op hun website staat hetvolgende geschreven:

Een prestigieuze koffie, 100% Arabica, direct vanaf de bron geselecteerd. Superieure kwaliteit met een laag caffeïne gehalte (1,3%).

In Italië, het hart van de espresso cultuur, is in 1922 Pellini Caffè opgericht door de familie Pellini. Zij hebben zich continu gefocust op de vervaardiging van een kwalitatief aantrekkelijke espresso. Tegenwoordig is Pellini in handen van de tweede generatie, drie zonen van de oprichters, die deze traditie succesvol voortzetten.

Inmiddels is Pellini Caffè uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf op het gebied van hoogwaardige premium espresso. De gecertificeerde biologische espresso, een uniek “Kosher” certificaat en diverse ISO/UNI certificeringen maken deze voortreffelijke kwaliteit zichtbaar.

Deze kwaliteit gedreven cultuur geeft Pellini zijn aantrekkelijke smaak. Door het gebruik van verschillende variëteiten voor de aroma, de smaak en gebalanceerde zuurgraad, heeft Pellini een perfecte blend gecreëerd. Een premium koffie uitmuntend voor espresso, en natuurlijk ook perfect voor cappuccino en latte macchiato!

Het mag duidelijk zij dat de meningen nogal uiteenlopen over deze koffie. Neemt niet weg dat wij het leuk vonden deze koffie op deze manier aan jullie te presenteren. Dank dan ook aan degene die de moeite hebben genomen een review te schrijven. Tot de volgende!

PS: Wil je ook koffie laten reviewen door ons proefpanel? Stuur een pb'tje aan één van de beheerders.

Afbeelding

29
Dank voor de informatie. Vond t leuk om te doen, zo blind. Het is dan ook een beetje een test voor jezelf, kan je eruit halen wat erin zit en klopt hetgeen je denkt met wat in het zakje zit. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar, zo'n blinde test.
Speedster | SuperJolly | et al.

30
Oh, wat vreselijk! :shock: Heb ik toch een Grote Koffie een beetje de grond in geboord....

Ik was altijd van plan om deze koffie nog eens te proberen omdat hij zulke goede besprekingen kreeg. Wat dat betreft dus leuk dat ik dat nu eigenlijk ook heb gedaan. Maar ik had dit resultaat niet verwacht.

Ben het met Aadje eens dat dit een leuke actie was en voor herhaling vatbaar. Ik houd me aanbevolen.