Hier mijn review van Koffie X:
Ik vond dit de moeilijkste koffie om te bespreken tot nu toe omdat,....... ik er niet zoveel over te zeggen heb! Als een koffie nu heel uitgesproken vies is, of juist heel lekker, valt er van allerlei te omschrijven. Maar dat had ik hier niet zo, en dat is niet zo goed. Je wilt zo'n gratis pakket koffie toch graag in z'n waarde laten, maar anderzijds willen jullie neem ik aan ook graag een eerlijke review. Aldus:
Bij openen van de zak kon ik niet zeggen: "lekker!". Eerder vind ik de geur wat hard, het ruikt sterk naar oude bitterkoekjes. Het ruikt dus niet erg vers, slechts heel in de verte iets bloemigs, wat echter ook iets zeepigs heeft. Eerder schreef ik al dat ik ook een geur van uitgeblazen kaars ontwaarde. Tevens iets van (verbrandde) toost.
De bonen zijn een beetje verschillend van grootte, redelijk gelijkmatig gebrand en niet olie-achtig:
Boontjes Koffie X.jpg
Ik schreef eerder ook al dat ik moeite had om de juiste maalgraad te vinden, ik had te snelle en dunne uitloop en flinke last van channeling. Dit gaf mij het vermoeden dat de koffie niet meer zo vers is. Ik had tevens het verschijnsel dat ik ook heb bij oude, verbrandde, te bittere koffie: de behoefte aan heel veel water drinken en me er niet lekker door voelen. Daarom heb ik mijn boilertemperatuur iets verlaagd. Ik heb ook de maler iets fijner gezet en ben over gegaan op een triplefilter. Dat heeft iets geholpen.
Ik kreeg nu een redelijke conus uit de bodemloze filterhouder met mooie tijgerstreepjes en geen last van channeling meer:
Conus Koffie X.jpg
De crèmalaag trok vrij snel terug naar een laagje van zo'n centimeter of anderhalf en de body van deze koffie zou ik omschrijven als licht tot medium.
resultaat Koffie X.jpg
Door het verlagen van de zet-temperatuur was ik echter ook de weinige chocolade kwijt die er eerder wel in zat. De bittere walnoten waren ook verdwenen, maar er kwam niet heel veel voor terug. Ik mis wat romigheid en volheid en ik vind de smaak een beetje één-dimensionaal bitter en zurig, nogal vlak eigenlijk. In een cappuccino merkte ik dat al vrij snel de melksmaak ging overheersen, en zelfs met een macchiato merkte ik dit verschijnsel.
Kortom: ik heb helaas niet zo genoten van deze koffie. Ik hoop niet dat ik nu één of andere bekende Grote Koffie de grond in heb geboord, maar ik heb wel geprobeerd eerlijk te zijn. Ik ben heel benieuwd!