Re: Oefenen met de meester....

24
Lennart schreef:Ik heb trouwens wel één handicap bij het maken van de ultieme cappuccino voor mijn vrouw, .......
ze houdt niet van melk (helaas geen geintje ;) )

Lennart
Ehhhh,........... houdt ze er gewoon niet van, of kan ze er als het ware niet tegen? In dat laatste geval lijkt een cappu me onmogelijk!
Ikzelf drink ook nooit melk, of yoghurt ofzo. Ik vind het niet bijzonder lekker(maar melk ook niet echt vies) en het is ook helemaal niet zo gezond. Maar een cappu kan ik toch wel waarderen. Doe die trouwens half/half met geitemelk: lekker!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

26
Spironski schreef:
Lennart schreef:Ik heb trouwens wel één handicap bij het maken van de ultieme cappuccino voor mijn vrouw, .......
ze houdt niet van melk (helaas geen geintje ;) )

Lennart
Ehhhh,........... houdt ze er gewoon niet van, of kan ze er als het ware niet tegen? In dat laatste geval lijkt een cappu me onmogelijk!
Ikzelf drink ook nooit melk, of yoghurt ofzo. Ik vind het niet bijzonder lekker(maar melk ook niet echt vies) en het is ook helemaal niet zo gezond. Maar een cappu kan ik toch wel waarderen. Doe die trouwens half/half met geitemelk: lekker!
Daar zijn de heren wetenschappers het allemaal nog niet zo over eens....en dat kan ook nog wel even duren denk ik.
Tot die tijd gebruikt iedereen lekker het standpunt dat het beste bij hun past. ;)

27
Nou ja, dat melk niet zo gezond blijkt te zijn is niet de reden dat ik het niet zoveel gebruik hoor. Ik houd er gewoon niet zo van, en dus zéker niet van yoghurt of kwark etc. Maar dus wèl in mijn cappuccino!

Europeanen (+de VS) zijn redelijk uniek in hun vermogen om koemelk te verdragen, de rest van de mensheid kan er niet zo goed tegen. En dan schijnt het ook nog eens behoorlijk vervuild te zijn. Ik dacht dat er redelijk consensus was dat het niet zonder meer gezond is. Er zijn natuurlijk onderzoeken geweest die zijn uitgevoerd door het zuivelbureau die het tegenovergstelde beweren, ja...

Ik heb een neutrale hoogleraar in de voedselkunde horen/lezen zeggen dat melk kàn, maar met mate... Hé, dat lijkt wel op het nuttigen van alcoholische drankjes, en laat ik die nu wel lekker vinden! :D
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

28
e horen dat de cappuccino nog wat te veel een melk smaak heeft
Beste Lennard geweldig dat je een trainig aan huis kado hebt gekregen.
Eén op één is inderdaad het beste om de basics onder de knie te krijgen.

Als je vrouw de cappuccino te melkig vindt kan dat zijn omdat je de melk niet voldoende "walst".
Waaroor de melk wat lobbiger wordt. Daardoor kijg je dat de hele kan vol met melk en schuim zit. Maar nu beter gemengd.

Dit heeft weer tot effect dat je latte art minder gedetaileerd wordt.
Maar ja je kan dan kiezen tussen een "latte" en een "cappuccino". Want bij de cappuccino (zoals ik ik Sicilie heb geleerd) is hel melkschuim zacht zoetig door het opschuimen. En heeft het een mooie glans.

29
Ik heb een neutrale hoogleraar in de voedselkunde horen/lezen zeggen dat melk kàn, maar met mate... Hé, dat lijkt wel op het nuttigen van alcoholische drankjes, en laat ik die nu wel lekker vinden!
Klopt melk is voor volwassenen in grote hoeveeheid niet goed voor je lichaam. Maar in de ochtend cappuccino wel beter voor je maag dan een pure espresso. Dus allemaal aan de espresso, dat is veel gezonder. Tevens kan je de "defecten" van de koffie, de machine, de techniek niet meer vehullen met sloten melkschuim. Want die espresso moet staan als een huis! Kies maar een lokatie waar je de cappuccino goed vindt, en neem daar een espresso. Als die matig is weet je dat de melkschuim je een beetje voor de gek houdt...

30
antonio schreef: Beste Lennard geweldig dat je een trainig aan huis kado hebt gekregen.
Eén op één is inderdaad het beste om de basics onder de knie te krijgen.

Als je vrouw de cappuccino te melkig vindt kan dat zijn omdat je de melk niet voldoende "walst".
Waaroor de melk wat lobbiger wordt. Daardoor kijg je dat de hele kan vol met melk en schuim zit. Maar nu beter gemengd.

Dit heeft weer tot effect dat je latte art minder gedetaileerd wordt.
Maar ja je kan dan kiezen tussen een "latte" en een "cappuccino". Want bij de cappuccino (zoals ik ik Sicilie heb geleerd) is hel melkschuim zacht zoetig door het opschuimen. En heeft het een mooie glans.
Antonio,

Ik heb een soort oplossing gevonden. Ik wals inderdaad de melk tot er een mooie glans over de melk komt. Om echt twee gelijkwaardige cappuccinos te schenken, moet ik de melk echter na het walsen overgooien in een andere kan. Doe ik dat niet dan heeft mijn eerste cappucino meer schuim dan de tweede. Ik maak gebruik van mijn 'handicap' en geef mijn vrouw nu de eerste (meer schuimige) cappuccino en neem zelf de tweede. Zo zijn we allebei tevreden :D

Lennart

P.S. voor mooie latte art in het eerste kopje moet ik helaas toch de melk eerst overschenken in een andere kan. Ik ga nog eens experimenteren met de 0,5l kan voor 2 cappuccinos. Wellicht heb ik dan meer ruimte/tijd om een melkstroompje op gang te brengen voordat het lobbige schuim komt, als je begrijpt wat ik bedoel ;)