Re: Bezzera BZ07PM i.c.m. Mahlkonig Vario

23
lekkerbakkiekoffie schreef:En hoe bevalt het nu?
Na een week of 4 'spelen' met de BZ10 (en Mahlkonig Vario) kan ik niet anders zeggen dan dat ik geen seconde spijt heb van mijn aankoop. De Bezzera is een degelijke en zeer mooi afgewerkte machine. Je ziet dat o.a. aan de afwerking van de lekbak. De naden zijn overal van exact gelijke afmetingen, slimme constructie, etc. Ook qua gebruiksgemak ben ik zeer tevreden. Eigenlijk maakte ik een dag na aankoop al een prima espresso (voor mijn gevoel dan ;-) Waar ik wel erg aan moet wennen is hoe groot de impact is van het soort bonen dat je gebruikt. Ik heb o.a. supermarktkwaliteit Lavazza en SegaFredo geprobeerd, maar ook zeer vers gemalen blends van een lokale branderij en via online. Vooral de vers gebrande bonen houden naar mijn smaak een hoog zuurgehalte en de fijnafstemming om een goede doorloop (ongeveer 25 - 30 sec) te krijgen vergt veel oefenen (en dus bonen!).
De beste resultaten tot nu toe krijg ik met de SegaFredo 'Gusto Cremoso'. De koffie loopt mooi door, smaakbalans zeer goed (niet te bitter, niet te zuur) en ook nog eens stuk goedkoper dan vers gebrand. Ik wil uiteindelijk wel weer ervaring opdoen met vers gebrand maar wil nu eerst mijn tamping techniek helemaal onder de knie krijgen (altijd zelfde handeling) en wil dat liefst doen met steeds dezelfde bonen (hoef ik niet ook aan de maalgraad etc. te zitten).
Ben benieuwd hoe anderen ooit zijn begonnen...

Re: Bezzera BZ07PM i.c.m. Mahlkonig Vario

24
Marweerd schreef:Waar ik wel erg aan moet wennen is hoe groot de impact is van het soort bonen dat je gebruikt.
Dat maakt echt alles uit he.

Ik heb gisteren voor de aardigheid een blik Illy 100% Arabica espresso blend medium roast gekocht om ens te zien hoe dat smaakt & werkt. Was te grof gemalen voor mijn instellingen, met 17.7g in het bakje regende de koffie overal in, om en langs het kopje, geen doen. Met 20g ging het beter maar nog wat te snel en de smaak was Nespresso+, niet slecht maar zeker niet om in te slikken laat staan op te drinken voor mijn lol. Vijf verschillende filterbakjes gaven geen verbetering. Was blij toen ik het restje wegmikte en weer gewoon goeie pas gebrande boontjes kon malen.
Marweerd schreef:nu eerst mijn tamping techniek helemaal onder de knie krijgen (altijd zelfde handeling) en wil dat liefst doen met steeds dezelfde bonen (hoef ik niet ook aan de maalgraad etc. te zitten).
Ben benieuwd hoe anderen ooit zijn begonnen...
Over tamping zou ik me niet erg druk maken. Laatste tijd doe ik het op vinger-kracht, heel licht, gaat prima.

Ook met steeds dezelfde bonen zul je regelmatig de maalgraad iets moeten aanpassen of de dosering veranderen. Maar dat komt allemaal wel!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino