Re: Gevonden: mijn eerste HX

21
Tip: werk niet met milliliters maar met grammen. De ene boon geeft meer crema en de andere minder. Volume is een slechte manier van meten bij espresso. Gewoon met brew ratio's werken. X gram maalsel erin en Y gram espresso eruit. Dat is de beste manier.

En natuurlijk gewoon het dubbelkopsfilter gebruiken. Volgens mij zijn er hier weinig mensen die echt gebruik maken van het enkelkopsfilter. Hiermee maak je het jezelf alleen maar moeilijker.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

22
Edit: erik was me voor zie ik nu. ..:mrgreen:

Je kunt het beste experimenteren met de 2 kops filter basket. In ieder geval niet de 1kops (7gr). Dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk omdat het niet makkelijk is om daar een mooie espresso uit te krijgen.

En dan hier nog wat mooi leesvoer voor je:
http://www.home-barista.com/espresso-gu ... -tamp.html
Laatst gewijzigd door bobbee op do 31 jan 2013, 08:21, 2 keer totaal gewijzigd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

24
En heb je dan een standaard 1-kops bakje? Gebruik je de naked? Ik wil wel eens zien/weten hoe je dat doet, want hoe krijg je dat voor elkaar. Heb je een filmpje misschien?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

25
bobbee schreef:En heb je dan een standaard 1-kops bakje? Gebruik je de naked? Ik wil wel eens zien/weten hoe je dat doet, want hoe krijg je dat voor elkaar. Heb je een filmpje misschien?
Standaard bezzera bakje.Gebruik altijd de naked omdat de dubbel zeef in de dubbele uitloop zit.Zal wel filmpie maken.Eerst batterij opladen. :mrgreen:

27
eleonardo schreef:
Bluecold schreef: Maar waar leest iedereen die 7/14 gram regel toch?! Niet hier mag ik hopen. Toch komt er om de week een nieuwe beginneling langs met 'ik moet er toch 7 gram in doen ofnie?' Dosering is gewoon een variabele. Bij sommige koffies is het lekkerder als je meer in je zeefje gooit, soms is het lekkerder als je minder in een zeefje gooit.
Staat in het beginnerstopic uitleg; viewtopic.php?f=50&t=3517
Hmm, daar kan dan misschien wat meer aan verduidelijkt worden.
eleonardo schreef:
Spironski schreef:
Volgens mij heb je nu wel de basics (en meer). Nu niet meer geld uit gaan geven aan spullen hoor, maar alleen nog maar aan versgebrande boontjes! En dan veel gaan oefenen. Tip: verander steeds maar 1 variabele, anders wordt je gek.
Ja inderdaad. Ik ben van plan de makkelijkste variabelen vast te zeggen, ie doorlooptijd 25 s en koffie 7 g. Dan via de maalgraad kijken hoe de koffie smaakt en hoeveel eruit komt (met mn nieuwe maat-cupjes).
Ik ben het in deze niet eens met Spironski. Het is namelijk niet eens mogelijk om maar 1 variabele te veranderen, variabelen zijn redelijk aan elkaar verbonden. Gewoon een weegschaal erbij houden en proeven. En ja, het wordt makkelijker als je het vaker doet. Pak er 0.1gram weegschaaltje bij zodat je consistent kan werken.

Verder, dubbelzeefje pakken lijkt me handiger, want de meeste mensen met een E61 groep lijken een dubbelzeefje fijner te vinden. cremalover heeft een Strega, en dat is een heel andere machine.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

28
of een LM 1-kops bakje met 41 mm tamper...alleen onderste deel vullen met 8-9 gram...werkt op een E61 geweldig!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

29
Bluecold schreef: Ik ben het in deze niet eens met Spironski. Het is namelijk niet eens mogelijk om maar 1 variabele te veranderen, variabelen zijn redelijk aan elkaar verbonden. Gewoon een weegschaal erbij houden en proeven. En ja, het wordt makkelijker als je het vaker doet. Pak er 0.1gram weegschaaltje bij zodat je consistent kan werken.
Hoe bedoel je, dat het niet mogelijk is maar één variabele te veranderen? Spironski bedoelt (neem ik aan?) dat als je b.v. ziet dat koffie te snel doorloopt, dat je in de beginfase óf meer koffie gebruikt óf fijner maalt, maar niet allebei. Later, als je meer gevoel hebt voor wat het effect van een gram extra is of een klein beetje fijner malen, kun je meerdere dingen tegelijk gaan veranderen. Dat is toch het veranderen van slechts 1 (onafhankelijke...) variabele?

30
De variabelen die je kan beinvloeden zijn indirecte variabelen. Je hebt koffiebonen, daar zit koffiesmaak in. Die koffiesmaak wil jij uit de boontjes, in je kopje hebben. De chemicalien die in de boon zitten, en in hoeverre die geextraheerd worden, dat zijn je directe variabelen. Mijn machine heeft geen knopjes met chemische verbindingen en percentages erop. Ik heb alleen maar de indirecte variabelen doorlooptijd, dosering, maalfijnheid, zetratio en temperatuur.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit