eleonardo schreef:Bluecold schreef:
Maar waar leest iedereen die 7/14 gram regel toch?! Niet hier mag ik hopen. Toch komt er om de week een nieuwe beginneling langs met 'ik moet er toch 7 gram in doen ofnie?' Dosering is gewoon een variabele. Bij sommige koffies is het lekkerder als je meer in je zeefje gooit, soms is het lekkerder als je minder in een zeefje gooit.
Staat in het beginnerstopic uitleg;
viewtopic.php?f=50&t=3517
Hmm, daar kan dan misschien wat meer aan verduidelijkt worden.
eleonardo schreef:Spironski schreef:
Volgens mij heb je nu wel de basics (en meer). Nu niet meer geld uit gaan geven aan spullen hoor, maar alleen nog maar aan versgebrande boontjes! En dan veel gaan oefenen. Tip: verander steeds maar 1 variabele, anders wordt je gek.
Ja inderdaad. Ik ben van plan de makkelijkste variabelen vast te zeggen, ie doorlooptijd 25 s en koffie 7 g. Dan via de maalgraad kijken hoe de koffie smaakt en hoeveel eruit komt (met mn nieuwe maat-cupjes).
Ik ben het in deze niet eens met Spironski. Het is namelijk niet eens mogelijk om maar 1 variabele te veranderen, variabelen zijn redelijk aan elkaar verbonden. Gewoon een weegschaal erbij houden en proeven. En ja, het wordt makkelijker als je het vaker doet. Pak er 0.1gram weegschaaltje bij zodat je consistent kan werken.
Verder, dubbelzeefje pakken lijkt me handiger, want de meeste mensen met een E61 groep lijken een dubbelzeefje fijner te vinden. cremalover heeft een Strega, en dat is een heel andere machine.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees
dit