Re: Clip over LONDINIUM tamper en tapse basket

21
Waarom zou je inderdaad even doorbijten om wat te leren als je het ook af kunt zeiken zonder de moeite te nemen om het filmpje wel te kijken. Naar mijn mening heb je pas reden om het filmpje af te zeiken als je het helemaal hebt gekeken en er dan nog niks van hebt geleerd. Er is voor elk niveau barista nog wel het nodige uit te halen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

22
[vimeo][/vimeo]
Erik82 schreef:Waarom zou je inderdaad even doorbijten om wat te leren als je het ook af kunt zeiken zonder de moeite te nemen om het filmpje wel te kijken. Naar mijn mening heb je pas reden om het filmpje af te zeiken als je het helemaal hebt gekeken en er dan nog niks van hebt geleerd. Er is voor elk niveau barista nog wel het nodige uit te halen.
Dat videotje stond een week of wat geleden op home barista.
Heb er toen 25 minuten aan besteed.
Kon me op geen enkele manier boeien.
Koffie maken is voor mij geen wetenschap.
Ik drink het spul sinds mijn 4e.In het begin natuurlijk vnl melk. :D
Maar sinds mijn 10e of zo full koffiedrinker.Ik ben er inmiddels na 47 jaar wel achter wat ik lekker vind.Zuur haat ik.Anderen mogen het bloemig noemen , ik noem het azijn.
Ik heb ooit bij een shop 2 uur koffie gedronken .Die zaak is dit jaar weer beste koffiestek van nederland geworden.Daar was men lyrisch over allerlei koffies die ik smerig vond.
Gewoon kwestie van persoonlijke voorkeur.
Wat ik lekker vind smaken weet ik inmiddels.En ben ook niet op zoek naar 1% smaakverbetering hier of daar.
Gewoon zoet en chocola en ik ben happy.
Feitelijk malabar . ;)

Maar ik zal vanavond het stukje over branden zeker nog eens bekijken.

23
Erik82 schreef: Er is voor elk niveau barista nog wel het nodige uit te halen.
Mee eens. Na het lezen van de berichten verwachtte ik een totale chaos van onverstaanbaarheid, maar ik vind het vergelijkbaar met andere conferenties van techneuten. Je pikt er altijd wat van mee, maar soms moet je knokken tegen de neiging om af te dwalen.

Ook leuk om de PDF's van de brandprofielen te volgen.

"go as fast as you can without losing control at the end" = mooie tip bijvoorbeeld.

En dat Tim Wendelboe eraan meedeed maakt het voor mij ook extra interessant.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

24
HolyBean schreef:Inderdaad Erik, heel herkenbaar is de vicieuze cirkel, zie het overal om mij heen. Een lichte branding en wanneer de espresso dan niet acceptabel is (omdat het ze niet lukt uit de boon te halen wat er in zit) de volgende keer donkerder branden.
Ik kan die "spiral of death" goed volgen maar het alternatief dat hij daarna (55:30) schetst komt minder helder over op mij. Lichtere branding, minder TDS, logisch. De zoutige smaak bij korte extractie ken ik, vind ik soms wel lekker maar het zure daarbij herken ik weer niet zo. "Measure it. Higher extraction, duh" zegt me weer weinig. Een refractometer is leuk, maar maakt door te meten de extractie niet beter, geen percentage tegen de 20%. Volgende stap betere smaak en meer balans en top koffie, is leuk en aardig maar de weg erheen staat niet zo duidelijk in zijn diagram als in het voorgaande.

Hoe lees / luister / versta jij dat?

"Measure it" vat hij het samen, er komt een vraag over, kennelijk begreep iemand anders het ook niet en dan slaat het een stuk over en praat hij ineens over een fijne nieuwe maler die alles beter kan...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

27
HolyBean schreef:Extraction Yield percentage gaat omhoog wanneer:
- TDS >
- Dose <
- Beverage weight > (espresso gewicht in kopje)
Dank voor je link, ga ik lezen, maar mijn vraag was wat die man daar beweerde, er leek een gat in zijn betoog te zitten.

Op zichzelf is het logisch wat je hierboven zegt, zo krijgt een alcoholisch drankje ook meer alcohol % als je er meer alcohol in doet, of je neemt een dubbele jenever ipv een klein biertje ;-)

Die man echter was heel uitgebreid over hoe slechte koffie wordt gemaakt, maar op de vraag "hoe moet het beter" zegt hij "je moet het meten, maar nu ga ik even door over een hele goeie maler, die is echt fantastisch". Tja.

28
Wat Ben in zijn voorbeeld zegt, is dat je in die situatie met een hogere extraction yield een betere espresso krijgt. Hoe dat met alcohol zit weet ik niet.

Onderstaande 2 keer goed lezen. ;)
Lagere dose geeft vaak ook een lagere TDS en een lagere TDS geeft een lagere Extraction Yield terwijl je met alleen een lagere dose (en dezelfde tds waarde) je extraction yield verhoogd. :D

29
HolyBean schreef:Wat Ben in zijn voorbeeld zegt, is dat je in die situatie met een hogere extraction yield een betere espresso krijgt. Hoe dat met alcohol zit weet ik niet.
Ja precies, dat is duidelijk, maar zo kun je ook zeggen dat je de 100m meestal wint door tussen de 9 en 10 seconden over te doen.

maar goed we hebben het allebei over wat anders, laat maar, dat kost teveel tijd.

30
HolyBean schreef:Wat Ben in zijn voorbeeld zegt, is dat je in die situatie met een hogere extraction yield een betere espresso krijgt. Hoe dat met alcohol zit weet ik niet.

Onderstaande 2 keer goed lezen. ;)
Lagere dose geeft vaak ook een lagere TDS en een lagere TDS geeft een lagere Extraction Yield terwijl je met alleen een lagere dose (en dezelfde tds waarde) je extraction yield verhoogd. :D
Die smileys kan je rustig weglaten, ik snap geen Klote waar je over raaskalt. :? :o
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.