Re: Schoonmaken La Pavoni Europiccola

21
Spironski schreef:
Alles begint bij goede, vers gebrande bonen. Geen Kruidvat dus, dan gaat niets lukken. Dan heeft verdere hulp/instructie eigenlijk ook geen zin meer.
Dat is nog maar de vraag. Ik weet met mijn La Pavoni ook uitstekende koffie te zetten van bonen zo uit de supermarkt. Welliswaar is de koffie die ik zet met versgebrande bonen van mijn priveebonenbrander lekkerder maar 't is bullshit om te stellen dat je met Kruidvatbonen per definitie geen knappe koffie kan zetten.
Ik stoor me werkelijk aan de muurvaste doctrines die in dit forum, maar ook bij de buren van thuisbarista.nl worden gehanteerd
"Verhuizen kost beddestro!"

22
AEO schreef:In b.v. Amsterdam of Utrecht?
Iedereen de groeten,

AEO
De groeten terug uit 020!

Hier ken ik iemand die thuis de meest fantastische bonen brandt, mijn favouriet -tot nu toe- is de Brazil Yellow Bourbon. Maar die vind mijn vrouw niet te zuipen, die kan ik alleen blij maken met koffie gezet van bonen die ik in de Kinkerstraat bij een Italiaans specialiteitenwinkeltje koop. Smeraglia heet de winkel en de koffie waar ik 't over heb is 'Caffè Gusto Bar'

Overigens is 't bij koffiebonen niet zo dat hoe duurder hoe beter. 't Is vooral een smaakkwestie en da's leuk want dan kan je lekker proeven en epibreren je weet wel.

Wat ook effe 'n dingetje is is de maler. Je kan de beste -volgens de goeroe's hier dan- bonen in 'n maler van €1000,- stoppen maar als je niet doorhebt hòe fijn 't maalsel zou moeten zijn voor de optimale smaakafgifte van die bonen ben je nog steeds een dolende. Net als dat de werktemperatuur van een La Pavoni ook heel veel invloed heeft op de smaakafgifte van 't maalsel. Als je La Pavoni te heet is zullen de bitters uit de koffie (te) sterk naar voren komen, als ie te 'koud' is dan komen de zuren weer vooraan.

Effe doorzetten, 't zijn fantastische machines als ze goed functioneren
"Verhuizen kost beddestro!"

23
dirk020 schreef:Ik weet met mijn La Pavoni ook uitstekende koffie te zetten van bonen zo uit de supermarkt.
Ik heb het volgende verhaal al eens eerder verteld. Een jaar of twintig geleden was ik bij een presentatie van Huib van Krimpen. Toen het tijd was voor vragen, stond er een jongeman op die vertelde dat het onzin is om te zeggen dat links en rechts uitgelijnde tekst beter leest dan niet-uitgelijnde tekst. Van Krimpen antwoordde beleefd "U zou best weleens gelijk kunnen hebben, al moet ik er wel bij opmerken dat elke typograaf van naam het de afgelopen vijfhonderd jaar met u oneens is geweest."

Vermoedelijk ben je zelf bijzonder te spreken over je eigen koffie. En dat is fantastisch, maar mij heb je daar niet mee overtuigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

26
Ik stoor me werkelijk aan de muurvaste doctrines die in dit forum, maar ook bij de buren van thuisbarista.nl worden gehanteerd
Dat mag natuurlijk. Maar je moet wel het verschil kennen tussen consensus en doctrine. Er zijn op dit forum geen doctrines, en muurvast zijn ze al helemaal niet (maar dan moet je je wel flink inlezen hier).

Consensus is er denk ik wel, die is gebaseerd op ervaring van een heleboel verschillende individuen. En dat wordt hier op het forum gedeeld. De mening van Dirk strookt dan niet met de ervaring van het merendeel van onze leden. Dat kan.

Dus AEO: in tegenstelling tot de meeste ervaren leden hier op het forum is er één iemand die denkt dat je met verbrande bonen die een jaar geleden zijn gebrand wèl uitstekende koffie kan maken. Het merendeel van de leden zal je echter aanraden om bonen te kopen die niet langer dan twee weken geleden zijn gebrand door een goede brander, aangezien zijzelf vinden dat bonen meestal na een maand wel het mooiste hebben verloren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

27
Wat die Kruidvatbonen betreft, zoals ik al schreef, in de Saeco volautomaat is daar best een redelijke bak koffie mee te zetten, veel en veel beter dan b.v. Senseo, wat ik beschouw als slootwater. Heb ik visite, dan zal de Saeco het werk moeten doen, omdat je dan zo aan 10 kopjes koffie of meer zit. Dat gaat hem met de la Pavoni Professional nooit worden. Mijn la Pavoni is tweedehands gekocht, en moet een schoonmaakbeurt hebben, waarbij ik de ringen moet vervangen. Ook de manometer lekt en het plastic ruitje is kapot, en die heb ik verwijderd. Er zit wat roest onder de wijzerplaat. Ik wil de manometer dus gaan vervangen. Op dit moment experimenteer ik alleen maar wat, en de koffiebonen van Kruidvat geven nu een heel ander resultaat dan met de Saeco. De smaak is veel sterker en bitterder, maar je proeft ook een soort ondertoon van een oud apparaat dat een onderhoudsbeurt nodig heeft. Ook moet ik de hevel meerdere keren op en neer bewegen, om er iets uit te krijgen. Wat ik wel zie is een mooie creme laag, veel beter dan met de Saeco. Ik ga morgen de afstelling van de Kyocera handkoffiemolen een fractie grover instellen om het effect daarvan te bekijken.
Mogelijk zal de smaak dan iets zachter worden. Als ik het apparaat op orde heb, ga ik ook andere bonen proberen. Voor fransg zal het wel als vloeken in de kerk klinken, maar ik heb nog één kilo bonen van Kruidvat liggen, en die ga ik gebruiken om met de Pavoni te experimenteren, gewoon diverse maalstanden uitproberen, en ook de mate van aanstampen. Als ik eenmaal een redelijk constante kwaliteit uit mijn Pavoni weet te krijgen, schakel ik over op andere bonen, die ik dan wel bij speciaalzaakjes ga kopen.
Iedereen de groeten, en wordt vervolgd.

AEO

28
Frans probeert je zo snel mogelijk vorderingen te laten maken naar een heerlijke espresso. Dat er dan iemand tussendoor komt die oude koffie als wel geschikt acht gaat jou niet helpen om snel een goede espresso te creëren. Dat past ook niet in de visie van het forum en is ook niet handig om je goed op weg te helpen, we gaan wel voor kwaliteit namelijk.
Als ik nu je reactie lees op het voorgaande wil je gewoon experimenteren op je eigen manier en dat mag dan langer duren dan dat als je doet wat wij hier op het forum doorgaans allemaal adviseren te doen. En dat is prima uiteraard. Maar dan is het lastig om je goed op weg te helpen.
Desalniettemin hoop ik dat je uiteindelijk zelf tevreden bent met het resultaat op jouw manier maar ik denk niet dat we je nu kunnen helpen. Wanneer je inderdaad vers gebrande bonen hebt en een goede koffiemolen (zoekt) kunnen we weer verder helpen en doen dat graag!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

30
dirk020 schreef:Ik heb tòch 't idee
Ik heb geen enkel bezwaar tegen het feit dat je zelf een of ander idee hebt, koester dat, proef wat en geniet van wat jij lekker vindt. Anderen overtuigen is nergens voor nodig, niemand komt jou je kopje koffie uit handen nemen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino