Ik heb eigenlijk altijd een mes bij me, 'vroeger' een (Friedr.) Herder maar nadat ik de zoveelste kwijt ben geraakt en de prijzen ook wel erg hoog werden toen toch gekozen voor een modern exemplaar (licht en met een hand te openen), de Kershaw Chill 3410. Deze heb ik sinds enkele jaren dagelijks op zak en bevalt erg goed, hoewel het inmiddels wel eens tijd wordt om hem kwijt te raken zodat ik weer eens wat nieuws uit kan zoeken!
Later op marktplaats een keer een luxe(r) mes gescoord; de Fallkniven PXL Workhorse, echt en heel fraai ding (niet te licht, ligt goed in de hand, mooi staal, kan nog steeds genieten van de kwaliteit). Die is wat meer voor de feestdagen zeg maar
Enige tijd terug nog een Lionsteel Big Opera besteld maar ik vond mijn Fallkniven toch fijner aanvoelen en om een mes van bijna honderd euro nou ongebruikt op de plank te leggen... Dus die maar weer teruggestuurd, ik geloof dat verzamelen niet echt voor mij is weggelegd
Qua slijpen is het me eigenlijk nooit gelukt om een mes zo scherp te krijgen als ik zou willen. Ben begonnen met Lansky crocksticks, vervolgens de Lansky sharpening set geprobeerd en uiteindelijk een Worksharp knife & tool sharpener gekocht, hiermee ben ik redelijk tevreden maar nog steeds heb ik het gevoel dat het beter kan. Heb na het lezen van dit topic overigens wel het Lansky setje weer uit de kast gehaald met het idee maar weer eens een poging te wagen