Re: Donkere crema

21
Daar zit het verschil. Met een weegschaal op 1gr nauwkeurig kun je op 14 gram tot 2 gram verschil hebben wat echt aanzienlijk is. Een halve gram verschil maakt al aardig wat uit.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

22
Daar ben ik het niet mee eens. De afwijking is maximaal een halve gram. 14 Gram ligt op een dergelijke weegschaal tussen 13,5 en 14,4 gram. Wanneer er 1 tiende gram meer of minder wordt afgewogen, slaat de schaal door naar de dichtstbijzijnde hele gram, waarbij dan het verschil tussen de afgelezen waarde en de werkelijke waarde wederom maximaal een halve gram is.

Hierin is uiteraard niet de afwijking van de weegschaal zelf meegerekend. Die speel je alleen kwijt met een geijkte weegschaal. Het is de vraag of het je het prijsverschil waard is om een dergelijke weegschaal aan te schaffen.
Zomertijd, Wintertijd, 't is altijd Koffietijd...

23
14 Gram ligt op een dergelijke weegschaal tussen 13,5 en 14,4 gram
De onderlinge afwijking kan dus 0,99 gram zijn. En hoewel een stuk minder dan 2 gram, nog altijd niet onaanzienlijk.

Verder gaat het niet alleen om getallen hè? Als je b.v. lekker met de portafilter tegen de groep aan tikt voordat je hem erin zet, verbreek je het verband van de puck met het filter, en kan je zomaar zij-channeling krijgen. Of je doet het aandrukken net niet helemaal loodrecht, dan heb je dus een dikkere en een dunnere kant aan je puck. Kan je raden waarlangs het merendeel van het water gaat ==> één helft wordt onder-, de andere helft over-geëxtraheerd. Of er komen breukjes in je puck... Het kan allemaal je smaak beïnvloeden, terwijl de cijfertjes toch steeds kloppen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
Ja dat begrijp ik zeker, daarom probeer ik de factoren die ik het zelfde kan houden zo veel mogelijk het zelfde te houden. Tikken doe ik niet meer, daar kreeg ik channeling van. Ik geef naar mijn mening nagenoeg evenveel druk op de tamper, en morgen komt het weegschaaltje binnen.

Ik probeerde de grammen toch zo nauwkeurig mogelijk te houden door er voor te zorgen dat hij net op de 16gr schoot na de 15. Door vanaf de 15 gram hele kleine beetjes erbij te doen zodat hij oversprong. Zo kwam ik nog enigszins 'precies' uit.

26
Ja absoluut, het blijft erg interessant en leuk. Er gaan wel een hoop bonen doorheen zo, maar dat is niet heel erg.

Kunnen jullie mij misschien tips geven, of hebben jullie misschien een artikel wat ik kan lezen met betrekking tot de temperatuur van het water. Soms als ik de hendel overhaal komt er stoom/water uit, en soms alleen heet water. Dit geeft dus duidelijk temperatuurverschil aan. Hoe kan ik dit constant maken, en wat is ideaal?

27
Het verschil tussen boven en onderwaarde is inderdaad 1 gram. Maar gezien je op (bijvoorbeeld) 14 gram mikt, zul je daar hooguit een halve gram naast zitten.

Overigens kun je redelijk goedkoop aan een weegschaal komen die op 0.1 gram nauwkeurig kunnen afwegen, door een lepelweegschaal aan te schaffen. Deze zijn verkrijgbaar voor wisselende bedragen op Internet. Ik heb bedragen tot 50 euro voor die dingen zien staan. Bij de Action en bij de Lidl zijn die dingen met enige regelmaat te koop voor rond de 10 euro. Dat is wat ik er zelf ook voor heb betaald. Heb 'm inmiddels alweer een jaar of 4 en ben er zeer tevreden over.

Afbeelding

Zijn hele handige dingetjes...
Zomertijd, Wintertijd, 't is altijd Koffietijd...

28
Ballie schreef:Zijn hele handige dingetjes...
KLOPT!!

Ik heb er een keer meteen twee aangeschaft, eentje voor thuis, eentje voor op het werk.
Prima apparaatjes, voor prima prijsje! Héél af en toe zijn ze eventjes van de leg, gewoon even uit en aanzetten.

Dat transparante lepelgedeelte kan er voorzichtig afgehaald worden en afgewassen worden.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach