Re: Blindfilteren ?

21
Maar als het probleem van het 'ontploffen' vooral bij het blindfilteren (en nu dus ook bij het gewone espresso-zetten) optreedt is er natuurlijk sowieso iets niet goed met de pistonring...

Ik denk dat de puck bij het zwellen tegen de douchekop komt, er zit na het tampen een halve tot een hele cm tot de rand denk ik.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

22
Maar als het probleem van het 'ontploffen' vooral bij het blindfilteren (en nu dus ook bij het gewone espresso-zetten) optreedt is er natuurlijk sowieso iets niet goed met de pistonring...
Nee, dat klopt inderdaad niet. Een nieuwe ring lost dat waarschijnlijk wel op. Mijn reactie ging in op waarom je koffiepuck tegen je douche aan kwam en dat ik dacht dat dàt niet door het rubber kwam.
Ik denk dat de puck bij het zwellen tegen de douchekop komt, er zit na het tampen een halve tot een hele cm tot de rand denk ik.
Op zich klinkt dat niet verkeerd. Maar elke machine is weer anders, hoe ver steekt de douche naar beneden in de kop? Ik heb wel vaker gelezen dat Elektra's weinig speelruimte tussen de douche en je koffiepuck hebben, zodat je heel nauwkeurig moet doseren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

23
Right...

Ik heb de 2 nieuwe ringen binnen. Exact dezelfde als die erinzat, en die erin zat was nog gewoon flexibel e.d. Hier zie je de oude en nieuwe ring naast elkaar.

Hier zie je hoe mijn filterdrager aangedraaid in het apparaat zit:
1-kopsfilter
Afbeelding

blindfilter
Afbeelding

Erg ver naar rechts dus.

Ik heb nu de oude ring doorgesneden, zodat hij nog half zo dik is. Kan ik deze als opvulring gebruiken?
Of is hij daar te onregelmatig voor?
Afbeelding

Afbeelding
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

27
Volgens mij heb je die opvulringen in verschillende diktes, van dunne van karton tot dikkere van rubber. Kijk maar even of het werkt, zou ik zeggen. Wel die geribbelde ring als eerste plaatsen dan toch, zodat in elk geval je portafilter op een gladde ring aansluit.
Zou je eventueel die ribbels nog wat weg kunnen schuren door een schuurpapiertje plat op de tafel te leggen en daaroverheen met die ring te schuren?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

28
@Aadje
We hebben net een nieuw messenblok :)
Een mooi scherp gekarteld mesje erdoorheen prikken, en langzaam rondgaan.

@Spironski
Ik denk niet dat dat makkelijk zal gaan, die ring is daar nogal flexibel voor.
En uiteraard zal ik eerst die ring erin dan, en dan de hele :)

30
Kijk eens op deze pagina: http://www.espressoparts.co.uk/elektra_group.asp" onclick="window.open(this.href);return false;, volgens mij heb je onderdeel nr. 700728 nodig. Wellicht kan één van de leden van Koffiepraat je ook wel van zo'n onderdeel voorzien?