Re: Isomac millenium met maler kopen of niet??

22
Spironski schreef:Deze maler is van een geheel ander caliber dan die Demoka! Als ik me niet vergis iets van 74mm schijven met een 1000W motor?
Dit is dus een van de goede tips die ik heb over genomen van jullie ("neem bij voorkeur een horeca maler"). De specs van de maler weet ik niet precies. Ik ben nu al tevreden over de maler even een klein half uurtje vogelen met de malingsgraat en ik had de juiste smaak voor mijn huidige bonen. Lekker vol van smaak met sterke afdronk zonder bitter te worden heerlijk !!

23
Uitstekend, fijn om te horen! Realiseer je wel dat de maalgraad een variabele is, die zul je steeds in de gaten moeten blijven houden. Gaat het b.v. regenen: dikke kans dat je hem moet bijstellen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

25
Ik merk dat zelf overigens niet zo, dat er wat verandert zodra het buiten regent.

Als ik me scheer, wil ik mezelf goed zien in de spiegel maar ik ga niet zover dat ik de plek waar m'n voeten moeten staan markeer om steeds dezelfde houding te hebben. De ene keer sta ik wat dichterbij dan de andere, is prima.

Of mijn stereo: zorgvuldig uitgekozen materiaal maar soms zit ik meer links van het midden, of staat het volume wat harder, het blijft mooie muziek.

En de extractie: ik heb altijd de timer/weger aan staan, en op de Londinium heb ik met dezelfde maalinstelling bijna altijd dezelfde waarde van bijvoorbeeld 25g in 27s en dan laat ik het ook zomaar weer eens tot 35g in 34s lopen (tegen het einde kan het steeds sneller gaan) wat ook heerlijk kan smaken, iets meer "open". Met de Rocket is er wat meer variatie, ook goed.

Het is vooral prettig om te begrijpen wat er gebeurt, waarom, hoe het met minimale wijzigingen anders is te doen. Het kostte jaren geleden heel wat pakken bonen om daar greep op te krijgen, tot het kwartje viel.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: RE: Re: Isomac millenium met maler kopen of niet??

26
fransg schreef:Ik merk dat zelf overigens niet zo, dat er wat verandert zodra het buiten regent.
Met het formaat schijven wat in jouw molens zit heb je dat probleem veel minder. Met de k10 had ik dat probleem ook niet en de mahlgut uiteraard ook niet.
De mazzer bij je vriendin zal dat probleem wel hebben.

Wat weten we eigenlijk veel van jou
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: RE: Re: Isomac millenium met maler kopen of niet??

27
bobbee schreef:De mazzer bij je vriendin zal dat probleem wel hebben.
;-) Ik zie het niet als een 'probleem' en ik denk dat de variatie ook komt doordat ik die 'dual opv' in de Rocket heb, zodat ik op ongeveer 3 bar de pre-infusie doe, gedurende 7-10 tellen en dan overschakel op de extractie-druk van bijna 9 bar, die start is dan altijd weer iets anders.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

28
Nee, het is wel bekend dat je bij grote conische schijven (als van Frans) bijna niet meer hoeft te verstellen. Feitelijk zijn dat dus tòch "Beginnermalers"! :lol: .
Ook bij de platte schijven van mijn Major hoef ik overigens niet al teveel te verstellen, meestal is het slechts een tikje. Maar toch heb ik daar zo nu en dan dat ik opeens de juiste instelling volledig kwijt ben en ik sta te hannesen. En vaak is dat dan wel als er een weeromslag heeft plaatsgevonden.

Ik ben het trouwens met Frans eens dat die kleine variaties in smaak helemaal niet erg zijn, integendeel.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

30
Mooi zo, het is een leuk filmpje om vanuit te starten. De basics. Als je ermee aan de slag gaat komen vanzelf de vragen die je op weg helpen naar de volgende stappen.
Nu nog even aan de slag met echte verse koffie bestellen, dus niet langer dan een week geleden gebrand.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!