Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...

21
Jochen_P schreef:Ik vraag me gewoon af WAAROM dat zo zou zijn.
Het leek erop alsof je achterover leunde en anderen de taak gaf om jou alle kennis aan te dragen en te overtuigen, en dat is nergens voor nodig. Men kan je helpen met advies op je "zoektocht naar een nieuwe molen" maar hoeft jou niet alles uit te leggen natuurlijk.
Jochen_P schreef:Als Mahlkonig beter presteert door de zorgvuldige uitlijning is dat toch ook weer een aanwijzing dat grootte niet alles is?
Grootte maakt veel uit, maar het moet wel netjes gemonteerd zijn en de motor moet ook flink veel sterker zijn bij wat grotere maten maalschijven, dat is allemaal geen verrassing.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

22
Jochen_P schreef:Zou de E8 nog steeds jouw keuze zijn voor +1000€ Frans?
Ik begrijp je vraag niet. Volgens mij is de E8 (met redspeed maalschijven) duurder dan duizend Euro, maar voor 1000 zou het leuk zijn natuurlijk, voor minder mag ook.
Jochen_P schreef:Hoe vlot/fijn is de verstelling van de maalgraad?
Zeer vlot en meer dan fijn genoeg, als je al genoeg ervaring hebt en bekend bent met het gedrag van je bonen, filterbakjes, zetmethode, drukprofiel etcetera.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

23
fransg schreef:
Jochen_P schreef:Zou de E8 nog steeds jouw keuze zijn voor +1000€ Frans?
Ik begrijp je vraag niet. Volgens mij is de E8 (met redspeed maalschijven) duurder dan duizend Euro, maar voor 1000 zou het leuk zijn natuurlijk, voor minder mag ook.

Ik bedoelde zonder de redspeed schijven (1079€).
Mits jij voor de E8 koos nam ik aan dat jij dat op het moment de beste keuze vond.
Jochen_P schreef:Hoe vlot/fijn is de verstelling van de maalgraad?
Zeer vlot en meer dan fijn genoeg, als je al genoeg ervaring hebt en bekend bent met het gedrag van je bonen, filterbakjes, zetmethode, drukprofiel etcetera.
Dat heb ik uiteraard nog niet. Ik zit nog met een Lelit PL41EM, maar die zal in de toekomst zeker ook nog vervangen worden. Maar ik zou eerst mijn molen willen upgraden.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

24
Jochen_P schreef: Maar ik zou eerst mijn molen willen upgraden.
Heel verstandig om allereerst hele goeie bonen te kopen en een zo goed mogelijke maler voor je budget. Dan kun je bijvoorbeeld met een mokkapotje beginnen en gaandeweg je apparatuur verder verbeteren. Ik zou een oude la Pavoni aanbevelen maar die zijn de laatste tijd zo veelgevraagd dat een koopje bijna onmogelijk is geworden.

25
fransg schreef:
Jochen_P schreef: Maar ik zou eerst mijn molen willen upgraden.
Heel verstandig om allereerst hele goeie bonen te kopen en een zo goed mogelijke maler voor je budget. Dan kun je bijvoorbeeld met een mokkapotje beginnen en gaandeweg je apparatuur verder verbeteren. Ik zou een oude la Pavoni aanbevelen maar die zijn de laatste tijd zo veelgevraagd dat een koopje bijna onmogelijk is geworden.
Daar heb ik inderdaad al naar zitten loeren :) . Maar ik denk dat het iets van Rocket zal worden maar dat is voor later ;)
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

26
In denk dat een heleboel leden met de vragen spelen die Ts stelt: waarom is het zo? En daar kan je ellenlange technische discussies aan wijden die meer of minder interessant zijn.

Daarnaast kan je ook afgaan op wat ervaren wordt. Dat je daarbij kritisch moet blijven spreekt voor zich. Hoe dan ook denk ik toch dat er wel consensus is over het gegeven dat over het algemeen grote schijven consistenter presteren en daarbij ook een positief smaakverschil geven. Dat er daarnaast nog tal van andere factoren een rol spelen doet daar niets aan af, lijkt me.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

27
Nog een laatste reactie. Het waarom grote schijven beter presteren is niet bekend, dat doen ze gewoon. Er is überhaupt weinig bekend over de exacte wetenschap van maalschijven behalve dan dat uitlijning een belangrijk punt is. De laatste paar jaar zijn ze pas een klein beetje aan het ontdekken wat de wetenschap erachter is. Het waarom is dus ook niet uit te leggen.

Op HB is veel te vinden. Als je een perfect uitgelijnde maler (zoals die van Terranova a 6000-10.000 euro) hebt is espresso maken ontzettend lastig omdat het window waarin je een goede espresso kunt maken ontzettend klein is en elk afwijking daarop tot slechte resultaten leidt maar als je het goed doet heb je hele goede resultaten.

Een iets minder perfect uitgelijnde maler (elke Mazzer, Compak, Mahlkonig ofwel elke maler uit de titan class) geeft een veel groter window voor een goede espresso. Dat is al wel bekend. Elke maler waar je naar aan het kijken bent heeft een niet perfecte uitlijning omdat ze anders minimaal 4000-6000 euro zouden kosten om de toleranties tot een dusdanig niveau te krijgen dat ze nagenoeg perfect zijn wat nooit zal gebeuren aangezien daar geen markt voor is. Productieprocessen zijn te duur om tot een dusdanig niveau te gaan en de bruikbaarheid van de malers wordt veel minder aangezien ze veel minder vergevingsgezind zijn ofwel niet bruikbaar in normale horeca. Dat is je antwoord. Staar je daar dus niet blind op want daarmee ga je geen steek verder komen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

28
Bedankt voor jullie reacties, is zeer gewaardeerd en het doet me alles toch weer van een iets andere hoek bekijken.
Ik heb nu een 64mm maler en wil bij aankoop van een nieuwe dan toch ook vooruitgang boeken op dat vlak. Verder lees ik dat je niet kan zeggen dat de ene maler (van dezelfde klasse) slecht is en de andere goed, ze geven gewoon een ander smaakprofiel. Een Mazzer Mini en een Eureka Zenith zullen beide een redelijk maalsel geven maar toch anders smaken...

De Eureka Olympus 75E met Mythos schijven heeft op dit moment een streepje voor door zijn makkelijke verstelling en lage retentie. Die zou ik kunnen krijgen voor 918€
De Compak E8 OD blijft ook wel in mijn gedachten met zijn 83mm schijven maar is eigenlijk net te duur met 1079€.
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

29
Of nog heel even wachten op de nieuwe Eureka...de Atom...maar 58 mm maar snel en veelzijdig...

Ik gebruik nog steeds geregeld een Eureka mci...maar 54 mm...maar op smaak en vergevingsgezindheid heel goed...naar mijn bescheiden mening beter dan een Mazzer mini E met standaard schijven...daar moeten echt SJ schijven in om het acceptabel te krijgen...

Dus dat die Atom maar 58 mm is voor mij op voorhand geen reden om hem af te serveren...afwachten...

Eureka maakt gewoon goed spul.

Een MK ProM is ook heel goed. Minder robuust maar doet op kwaliteit maalsel en smaak niks onder voor een K30. In sommige opzichten misschien zelfs beter...maar daar gaat het vaak om...

Meningen en die zijn subjectief! En ook afhankelijk van de tijdgeest...

Mijn mening is dat er een goede balans moet zijn tussen formaat, uitlijning en profiel...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

30
Erik82 schreef:Het waarom grote schijven beter presteren is niet bekend, dat doen ze gewoon.
Lijkt me niet ingewikkeld. De maalweg (en daardoor de contactijd met de schijven) is gewoon langer en het maalsel bereikt daardoor een homogenere samenstelling in deeltjesgrootte.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk