Re: Bezzera BZ07

21
Nu schijn je daar wel iets voor te hebben. De mensen met zo'n Electra A3 op HB bouwen wel eens een "kunstmatige" pre-infusie in.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

22
In Duitsland is deze machine ontzettend populair en in grote aantallen verkocht. Wat ik er over gelezen hebt zijn ze zeer tevreden. Het model met de dubbele manometer is inderdaad de allernieuwste en heeft naast dit voordeel ook het voordeel dat de pompdruk af te stellen is via een overdrukventiel. Bij de eerste serie ging dat niet. Pre infusie kan je ook nabootsen door voor het echte espresso zetten de pomp een paar seconden te laten lopen. Dit geeft de puck ook de mogelijkheid voor te wellen.
Ik vind de machine erg netjes en degelijk afgewerkt en toch zeer compact. Op youtube staan filmpjes van deze machine.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

23
Mijn zwager heeft net een bezzera gekocht in Rotterdam. Ik heb hem vorige week even mogen proefdraaien. Prima apparaat en inderdaad mooi afgewerkt. Enige opmerking die ik kan plaatsen is dat je voor het stomen de hendel moet vasthouden waardoor je maar één hand vrij hebt. Dat was echt even wennen. Het doseren kwam ook redelijk nauw, want bij een iets te volle portafilter pakte die al niet meer. Over de kwaliteit van de koffie had ik niets te klagen.

Lennart

24
ha Lennart,
Helaas heeft je zwager dan een oud model te pakken..het vasthouden vd hendel zat alleen in de eerste modellen. Dat is inmiddels opgelost (mede na onze tip richting Bezzera), want handig was dat allerminst! Nu zet je de hendel open en klemt die vast in die positie, zodat je beide handen gewoon vrij hebt. :)

En die pre-infusion kan je inderdaad nabootsen bij de BZ07, door de machine even aan-uit te zetten. Dan een paar sec wachten: het voorwellen van de koffie (de pre-infusion). En dan de machine weer aan doen, zodat de pomp volledig gaat werken en de espresso wordt gezet. Bij een E61 machine gaat dit automatisch, omdat de druk in de zetgroep langzaam wordt opgebouwd, waardoor de koffie al wordt bevochtigd, en het hete water dan pas na een paar sec op de volledige 9 bar door de koffiemaling wordt geperst.
Laatst gewijzigd door rolf op vr 03 apr 2009, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Rolf - Casa Barista

25
marmhz schreef:. Het model met de dubbele manometer is inderdaad de allernieuwste en heeft naast dit voordeel ook het voordeel dat de pompdruk af te stellen is via een overdrukventiel. Bij de eerste serie ging dat niet. .
Wat is het voordeel om de pompdruk af te kunnen stellen? En gaat dit alleen maar met de volledig automatische versie?

Hoe makkelijk is de zet temp. te veranderen met deze machines? Ik neem aan dat hier de boiler druk voor moet worden aangepast?

zijn bij deze machines ook van die ''vervelende'' koel en opwarm flushes nodig?

ben benieuwd naar de antwoorden :D
Is de 6th wave aan het voorbereiden

26
Het voordeel van een afstelbare pompdruk is dat je deze zelf op 9 bar kan zetten ipv de 12 waar ze vaak standaard op staan. De meningen zijn enigzins verdeeld maar de meeste liefhebbers vinden de ideale druk tussen de 9 a 10 bar. De lage druk verminderd ook de kans op channeling.
Omdat de zetgroep bij deze machine electrisch word verwarmd loopt deze minder heet dan bij een zetgroep dievia de ketel word verwarmd. De ketel is immers meer dan 100 graden. De HX zal nog we'll te warm kunnen worden maar omdat de zetgroep niet zo heet word zal een korte flush genoeg zijn. Dit lees je ook uit de ervaringen.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2

28
De temperatuur kan je veranderen door aan de drukregelaar (pressostaat) te draaien. Verander je de druk in de ketel dan beinvloed daarmee ook de temperatuur van het water in de HX. Dit is uiteraard niet heel precies. De rest kan je dan regelen met flushen. Wil je echte controle dan moet je naar een machine met PID.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2

30
Yep, je kunt die pressostat aanpassen, maarrrr wel alléén binnen de machine. Dus ff openmaken...

Ik zal eens checken bij Luca Bezzera of ze het in de toekomst makkelijker willen maken voor gebruikers. Meestal houden fabrikanten bewust dat soort dingen onder de motorkap..ze willen liever niet dat onnozele ;) gebruikers verkeerde afstellingen gaan maken...
ciao, Rolf
Rolf - Casa Barista