Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso
201Heel gaaf project! Als ik in de buurt ben, kom ik een bakkie doen!
Micra&Ultra
Bij Kees is het makkelijker en vermoedelijk ook voordeliger om de sleeve te vervangen.NielsB schreef:De cilinder van mijn Lambro heb ik toendertijd laten hard-verchromen bij CZL in Tilburg en daarna laten honen bij Helmink in Giessendam. De boiler, zuiger en leidingen heb ik chemisch laten vernikkelen, ook bij CZL.Pti schreef: ma 27 nov 2023, 12:32 De coating is inderdaad weg, de sleeve is een bus met een chrome of nikkel coating. Volgens mij heeft NielsB (of NelisB) hier op dit forum ooit de zetgroep van zijn lambro opnieuw laten coaten, hij heeft het toen dacht ik met Nikkel laten doen, de zoekfunctie kan vast en zeker uitkomst brengen.
Maar de vraag blijft, wat is hiervan de oorzaak? Is het inderdaad corrosie? Is het normale slijtage na duizenden shots? Of is er ergens anders iets mis met de zetgroep en heb je straks na het vervangen (of coaten) van de sleeve na een poosje weer hetzelfde probleem.
Leuk! Kees staat vooralsnog alleen op zaterdag aan. Dus wil je hem in actie zien of zelf even aan de tand voelen, kom dan op een zaterdag langs.NielsB schreef:Heel gaaf project! Als ik in de buurt ben, kom ik een bakkie doen!
Inmiddels begin ik er al zin in te krijgen om deze hindernis te nemen. Weet jij toevallig wat het maximum koppel van jullie slagmoersleutel is?Pti schreef:Ik wens je alvast heel veel succes, dat is echt de zwakke plek van de Mirage. Sterker nog, het is de reden dat wij ooit die gigantische gele slagmoersleutel aan hebben geschaft die ook wel eens in actie is gekomen in een filmpje van Frans. Het RVS van banjobout (E) en de messing fittingen in de boiler gaan met elkaar reageren en rotten vaak helemaal vast. Onderdelen A en D moeten inderdaad vervangen worden om de lekkage te verhelpen, al dan niet in combinatie met wat teflontape of vloeibare pakking. Maar er zal vermoedelijk flink wat kracht nodig zijn om die banjobouten los te krijgen.
Schroefdraad opsnijden, ik weet niet eens wat dat is maar mijn vader zal het geweldig vinden als ik hem hierover vertel!Pti schreef:Jazeker, de fabrieksopgave is 440Nm. Voordat je daarmee aan de slag gaat kun je ook nog een lange heftboom proberen, bijvoorbeeld met een meter buis over een goed passende ringsleutel of een dopsleutel met een extra lang wringijzer. De kans dat daarmee het schroefdraad eraan gaat is namelijk kleiner, maar voor het mooie wil je die na het loshalen wel even opsnijden.
De tip van Ben070 voor anti-seize pasta, dat is trouwens ook een mooi spulletje en het lijkt erop dat de temperatuurbestendigheid van de voedselveilige variant wel genoeg is.
Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”