Re: De koffie drinkende muziekliefhebbers

211
Joste schreef:Ik denk wel te weten wat het is en ik ontloop het liever. Maar ik weet ook dat het inmiddels breed wordt toegepast en dat dit nog niet zo makkelijk is. In ieder geval is het wel prettig om te weten of er al dan niet mee gewerkt wordt.
Waar zou dit gesprek worden bewaard? In welke cloud?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

De koffie drinkende muziekliefhebbers

212
fransg schreef:
omeCo schreef: do 24 feb 2022, 11:46 In Apple Music kan je in de instellingen aangeven of je luisterhistorie gebruikt mag worden
dat vind ik vreemd, ik heb geen 'volgers' en wens die die ook niet te hebben.
Schermafbeelding 2022-02-24 om 11.49.54.png
omeCo schreef: do 24 feb 2022, 11:46 Ook is er een functie waarmee de app na een door jou gekozen track of album, verder gaat met gerelateerde tracks (genre, label, muzikanten, etc).
Die vind ik niet in de app op mijn laptop. Waar zie jij die?
1.
Als je een afspeellijst maakt, kun je er voor kiezen om deze openbaar te maken op Apple Music. Andere gebruikers kunnen jouw lijst dan bekijken en afspelen en je gaan volgen. Ik heb bijvoorbeeld een openbare Top 2000 lijst. Die wordt door een paar mensen gevolgd.

2.
Zie de afbeelding. Als je op 1 drukt verschijnt dit scherm. Je kunt dan op 2 drukken (het oneindig symbool). Na afloop van het album zoekt en speelt de app dan aansluitende tracks.

Afbeelding

Ik krijg dan dit:

Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

214
fransg schreef:
Een algoritme is niet meer dan: een aantal stappen dat je zet om een bepaald doel te bereiken. Een algoritme heeft dus niet per se te maken met grote bergen data en technologie. Een rekensom is een algoritme, maar het bereiden van een maaltijd is dat ook. Je volgt de stappen in een recept om het doel – eten op tafel – te bereiken.
https://decorrespondent.nl/10306/wat-is ... 4-745de161
Een algoritme is een recept om een wiskundig of informaticaprobleem op te lossen. Wiskundig geformuleerd is het een eindige reeks instructies die vanuit een gegeven begintoestand naar een beoogd doel leidt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Algoritme

https://www.encyclo.nl/begrip/algoritme

Begin jaren '90 hoorde ik het woord voor het eerst. Een slimme vriend die zich op het gymnasium verveelde, besloot in het derde leerjaar alle staatsexamens te doen en slaagde daarin. Had meteen door kunnen gaan naar de uni maar bleef de rest van de tijd voor de aardigheid een aantal lessen volgen die hij gezellig vond.

Toen hij in Utrecht informatica ging studeren verliep dat ongeveer net zo, een beetje freewheelend door wat anderen Heel Moeilijk vonden.

Hij legde mij uit dat hij niet zozeer bezig was met programmeren, maar met het nadenken over en ontwerpen van methodes waarop dat programmeren zou moeten zijn gestoeld om eerder het doel te bereiken. In een project van een hoogleraar werkte hij zo aan de manier waarop informatie sneller en efficiënter naar een hard disk kon worden geschreven en daar teruggevonden. Daarbij ging het niet over de harddisk als zodanig, maar stelden zij zich een dergelijke oplossing van dergelijke problemen voor. Stel een fabriekshal staat propvol en je wil er toch een machine bij plaatsen, legde hij mij uit. Dan kun je de maten ervan en alle uitsteeksels opmeten, de hal en alle bestaande obstakels in beeld brengen en uitproberen hoe je dat ding daartussen krijgt. Maar als je eerst een methode (algoritme) ontwikkelt waarmee je AL dergelijke vraagstukken kunt oplossen, en DAT dan later in een werkend programma uitrolt, ben je met AL dergelijke vraagstukken in de toekomst sneller klaar. Hij promoveerde daarop en doet sindsdien mee aan onderzoeken in Europees verband, voornamelijk met Duitse collega's.

Op zichzelf is het woord geen aanduiding van iets 'engs' maar als facebook jou gek wil maken en ervoor wil zorgen dat mensen ruzie maken en dat volgelingen van ultrarechtse politici Poetin gaan toejuichen, dan gebruiken ze daar ook een algoritme voor.
Een heel verhaal. Zonder algoritmes ook niet bij wijze van spreken dit koffiepraat platform. Dat begrijp ik ook. Maar het doen van voorstellen op grond van zoekgeschiedenis moet wat mij betreft uitgezet kunnen worden en ook niet opgeslagen als dat niet gewenst is.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

215
Joste schreef:
fransg schreef:
Een algoritme is niet meer dan: een aantal stappen dat je zet om een bepaald doel te bereiken. Een algoritme heeft dus niet per se te maken met grote bergen data en technologie. Een rekensom is een algoritme, maar het bereiden van een maaltijd is dat ook. Je volgt de stappen in een recept om het doel – eten op tafel – te bereiken.
https://decorrespondent.nl/10306/wat-is ... 4-745de161
Een algoritme is een recept om een wiskundig of informaticaprobleem op te lossen. Wiskundig geformuleerd is het een eindige reeks instructies die vanuit een gegeven begintoestand naar een beoogd doel leidt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Algoritme

https://www.encyclo.nl/begrip/algoritme

Begin jaren '90 hoorde ik het woord voor het eerst. Een slimme vriend die zich op het gymnasium verveelde, besloot in het derde leerjaar alle staatsexamens te doen en slaagde daarin. Had meteen door kunnen gaan naar de uni maar bleef de rest van de tijd voor de aardigheid een aantal lessen volgen die hij gezellig vond.

Toen hij in Utrecht informatica ging studeren verliep dat ongeveer net zo, een beetje freewheelend door wat anderen Heel Moeilijk vonden.

Hij legde mij uit dat hij niet zozeer bezig was met programmeren, maar met het nadenken over en ontwerpen van methodes waarop dat programmeren zou moeten zijn gestoeld om eerder het doel te bereiken. In een project van een hoogleraar werkte hij zo aan de manier waarop informatie sneller en efficiënter naar een hard disk kon worden geschreven en daar teruggevonden. Daarbij ging het niet over de harddisk als zodanig, maar stelden zij zich een dergelijke oplossing van dergelijke problemen voor. Stel een fabriekshal staat propvol en je wil er toch een machine bij plaatsen, legde hij mij uit. Dan kun je de maten ervan en alle uitsteeksels opmeten, de hal en alle bestaande obstakels in beeld brengen en uitproberen hoe je dat ding daartussen krijgt. Maar als je eerst een methode (algoritme) ontwikkelt waarmee je AL dergelijke vraagstukken kunt oplossen, en DAT dan later in een werkend programma uitrolt, ben je met AL dergelijke vraagstukken in de toekomst sneller klaar. Hij promoveerde daarop en doet sindsdien mee aan onderzoeken in Europees verband, voornamelijk met Duitse collega's.

Op zichzelf is het woord geen aanduiding van iets 'engs' maar als facebook jou gek wil maken en ervoor wil zorgen dat mensen ruzie maken en dat volgelingen van ultrarechtse politici Poetin gaan toejuichen, dan gebruiken ze daar ook een algoritme voor.
Een heel verhaal. Zonder algoritmes ook niet bij wijze van spreken dit koffiepraat platform. Dat begrijp ik ook. Maar het doen van voorstellen op grond van zoekgeschiedenis moet wat mij betreft uitgezet kunnen worden en ook niet opgeslagen als dat niet gewenst is.
Bij Apple Music kan dat in ieder geval.

217
omeCo schreef: do 24 feb 2022, 14:20 Waar zou dit gesprek worden bewaard? In welke cloud?
Ik hecht aan mijn privacy, die gaat boven alles maar wel zou ik het graag hebben dat Siri alles opneemt en bewaart zodat men in gesprekken nooit kan beweren "dat zei ik niet" omdat Siri zich er dan mee bemoeit en de audio van wat diegene zei meteen terugspeelt.

Laatst las ik voor een makker een aantal kenmerken op waarmee borderline kan worden vastgesteld en halverwege de lijst kwam mijn apple horloge er tussen met de vraag of er hulpdiensten nodig waren. De woorden suïcide, zelfbeschadiging, somberheid, leegte en dergelijke waren duidelijk in het verkeerde keelgat van de cloud geschoten.

En wanneer ik met mijn fiets plots stil sta en een kreet slaak, vraagt het horloge of alles goed is, of ik ben gevallen, of er actie nodig is.

Heel handig!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

219
Siri zegt nogal eens tegen mij dat ze me niet goed heeft verstaan. Ik maak haar dan duidelijk dat ik het niet tegen haar had. En dat wanneer ze m’n lampen aan of uit moet doen of een ander kleurtje moet selecteren, een timer moet zetten voor de oven of gewoon even een liedje moet herkennen en in een afspeellijst moet zetten, ik dat duidelijk zal vragen.

Siri, je mag dit bericht posten. En ken je nog een leuke mop?