Re: Wat drink je nu?

211
Bonen kunnen inderdaad in de fik gaan, maar dat is nog niet als je net in de 2-de krak zit. Daarvoor moet je toch wel echt een z.g. French Roast hebben, en dan nog wat verder.

Die minuut die ik noemde is gerekend vanaf de eerste krakjes van de tweede krak. De bonen zijn uiteindelijk allesbehalve erg donker geworden, maar gewoon lekker bruin en ze hebben slechts een zacht glansje.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Wat drink je nu?

213
Ha, en wat voor brandprofiel? Het kan zijn dat ik wat langer heb door gebrand en daarbij ook wat meer chocoladetonen kreeg. Uiteindelijk een heel complexe smaak, heerlijk. Hoe dan ook: duur, maar z'n prijs waard.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Wat drink je nu?

215
Zaterdag ben ik in Tuitjehorn geweest bij Kaan Koffie en heb daar 5 bonensoorten meegenomen.
Dit zijn de Roma, Ravello, Furore, Columbia en Indonesia. De Roma is mild en de rest is krachtig. De laatste twee gemoemden zijn singles.
Stuk voor stuk geven ze een lekkere koffie met ieder hun eigen 'ding'. De Roma is af en toe best lekker, maar toch een beetje te flauw voor mij.

Re: Wat drink je nu?

216
Zit nu washed Papua New Guinea in de hopper.Plantation A, Sigri.
En ik mag zeggen dat ik de resterende 250 gram in de kliko heb gegooid want dut is de grootste tegenvaller die ik tot nu toe heb gedronken.
Heb er drie brandprofielen op los gelaten en het blijft slap en karakterloos.Doet me een beetje aan een ex denken. :mrgreen:

Re: Wat drink je nu?

218
Jammer dat de Sigri niets werd, ik vond hem altijd lekker.

Heb nu een kilo Indonesia Java Blawan Estate thuis, maandag gebrand door de lieve mensen van ongebrand.nl en gebrand.nl. En die is lekker. Zowel als espresso als in de cappuccino. Genieten geblazen hierzo :)
Speedster | SuperJolly | et al.

Re: Wat drink je nu?

219
Guadeloupe Bonifieur, heel erg lekker! Mooie volle body en smaaktonen van chocolade tot licht kruidig en fruitig tegelijk, complex wat betreft de smaaktonen, voor mij moeilijk te omschrijven. Ik heb niet eerder zoveel smaak in een boon kunnen ontdekken. Deze Guadeloupe heb ik als proefpakketje ontvangen bij mijn bestelling bij de Groene Boon. Helaas staan deze bonen in bestelling en zijn ze nu niet voorradig. Wie kent deze bonen en waar heb je ze gekocht?

Re: Wat drink je nu?

220
Ha, die Guadeloupe heb ik ook gehad. Inderdaad erg lekker! Dit is wat ik de eigenaresse er over heb geschreven: "Het deed mij aan een Indonesische boon denken, zo vol chocolade en vol body. Toch ook wat kruidigheid, nootjes en zelfs een heel klein beetje fruitigheid. Zacht en pittig tegelijkertijd. Best evenwichtig dus."

Nooit geweten dat er uit Guadeloupe zo'n lekkere koffieboon kwam. Ben wel benieuwd of het haar lukt om er een mooie zending vandaan te krijgen. Dan ben ik wel in voor een paar kilo.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder