Henrom schreef: wo 12 aug 2020, 19:18
De ethiopie naturala hebben wel iets speciaals.
Heb van Het Hoofdkwartier de groene bonen gekocht van sidamo bensa. Ook deze is licht gebrand (tonino 115), maar enkele seconden na first crack was het zeker niet. Voor mij is het een echte filterkoffie. Ik heb ook van hen de Rwanda gekocht, deze wat donkerder gebrand (tonino 100) ontwikkelijk was ca 20%. Die is ook lekker voor filter maar espresso was die nog beter. Heerlijk fruitig. Ben niet zo goed in smaak herkenning maar proefde naar sinasappel.
Oh ja, Ethiopië valt hier eigenlijk altijd wel goed - in de vriezer zit op elk moment minstens een zakje voor als een andere boon tegenvalt. Juist daarom was ik zo verrast door deze specifieke koffie. Super helder en fris, en voor de verandering eens niet voornamelijk blauwe bes en bergamot.
Overigens op het oog een onwijs constante branding. Meestal zitten er wat lichte en donkere boontjes bij, maar deze zijn echt allemaal gelijk. Ook valt het op dat er praktisch geen velletjes tussen (en om) de koffie zitten, ook niet na het malen. Ik weet niet precies wat ze daar met de koffie doen, maar het werkt (voor mij).