Re: Het grote broodbaktopic

2141
Ik kneed alleen machines maar heb nog nooit een brood horen praten ' owww meester het is zo warm in de oven' , 'ow meester eet mij'. Niks van dat alles. Gebruik jij soms magisch meel? Ik donder alles in de kitchenaid en ga dan rustig een boek lezen met een peukie erbij (ja slechte gewoonte leer het ooit af). En daarna bol ik het op (of niet) en donder het in de kom voor een eerste rijs.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

2143
mutsje schreef: wo 21 nov 2018, 19:38 Ik kneed alleen machines maar heb nog nooit een brood horen praten
Net zoals je paardenfluisteraars hebt, waar mensen in het begin heel lacherig over deden tot ze zagen dat die mannen veel geld verdienen met hun goede werken, heb je ook groentenfluisteraars ("Call any vergetable, call it by name and it will respond to you" zongen de jonge zieners van Zappa's Mothers of Invention reeds) en inmiddels zie je de eersten die in staat zijn werkelijk met hun deegwaren te communiceren. Daar moet je wel aanleg voor hebben alsmede er de tijd voor nemen, "je moet er even bij blijven" gaf Martine Bijl lang geleden reeds aan in haar kookprogramma.
mutsje schreef: wo 21 nov 2018, 19:38Ik donder alles in de kitchenaid en ga dan rustig een boek lezen met een peukie erbij
oh kijk ja daar heb je het al.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

2145
Sourdough pancakes for the weekend?
*
Mix very well with a whisk:
2 eggs
80g of active sourdough starter
115ml of milk of your choice
80g plain white flour/all purpose flour
Pinch of salt
*
Heat butter in a frying pan over a medium/high heat, spoon in enough batter to thinly cover the base of the pan & cook until the bottom is browned, then flip to cook the other side.
If you allow the butter to brown a bit you’ll get the crispy edges
*
Serve & eat. Enjoy with whatever takes your fancy!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

2148
Ow, dat ik dit gemist heb al die tijd!

Heb zelf een klei oven achter het huis gebouwd en bak regelmatig brood (binnen en buiten), pizza en ander lekkers.

Afbeelding

Zie meteen dat ik het blog nog niet helemaal goed heb gemigreerd. Inmiddels ben ik al een stukje verder met de oven, tweede laag zit er op en al een paar jaar staat de afwerklaag nog op de planning.

Brood bakken is hier een weekend werkje, eerste stukje in de machine kneden en daarna lekker met de hand. Met wat banggood spul, piepschuim en een gloeilamp een rijskast gemaakt van een oud nachtkastje en gaan!

Bij het volgende "niet standaard" brood zal ik wel wat foto's posten, ben nu nog even bezit met 2000+ berichtjes inhalen ;-)
Kei veel groeten!

Joost