Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

221
fransg schreef:
Kabouter schreef:als de desem goed werkt en goed ruikt (zodat je weet dat je jezelf niet vergiftigt) dan zou dat wel interessant zijn.
Hij ruikt uitstekend. Ik heb begrepen dat het belangrijk is zorgvuldig en hygiënisch te werken. Ik doe bij verversen steeds het deel van de desem dat ik gebruik in een vers schoon bakje. En natuurlijk niet erin roeren met bestek dat al is gebruikt. Je ziet in video's wel mensen die hun 'starter' bewaren in en jampotje en dan is de bovenrand van de desem wat droog tegen het glas gekoekt of er drijft wat gekleurd water op.
Doe ikal meer dan een jaar zo.
Niks mis mee.

Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

223
cremalover schreef:Doe ikal meer dan een jaar zo. Niks mis mee.
Wat bedoel je, doe je het al een jaar precies zoals ik of het jampotje?

Jampotje met korst en gele drab hoeft niet slecht te zijn, maar als mensen merken dat hun desem groen en giftig is, dan hebben ze misschien te weinig hun handen gewassen na het poepen en voordat ze aan de desem zaten ;-)

Je broden zien er fantastisch uit dus ik zou graag meer van je receptuur weten!

Gebruik jij bakpapier?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

230
Pannetje mee voorverwarmen, pannetje uit de oven, deksel afnemen en op een goede plek leggen (ding is echt heet) deeg in de pan mikken (moet in een keer goed zijn) hete deksel weer terug op de pan en het geheel terug de oven in, pas op je jatten, echt heet!
Deze handelingen hebben het voorverwarmen geen goed gedaan, dus die cyclus start weer, wanneer gaat dan de echte baktijd in?
Hoop gedoe dus, heb pas ontdekt (herontdekt) dat er een boven en onderwarmte keuze is, geen hetelucht hoeven gebruiken, minder vochtverlies wel een metalen bakje met water bijplaatsen en een betere visuele controle.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.