Re: Wat drink je nu?

2211
Frup schreef:Hier drinken we nog steeds Colombia Finca Los Alpes van Brandzaak.Lekker!
Na de aankondiging dat ze deze nog een (aller)laatste keer gaan branden, gisteren nog maar even twee zakken besteld.
Gisteren besteld en gebrand, vanmorgen door Postnl al bezorgd. Bizar snel.
Nog even en het is: vandaag besteld, gisteren bezorgd ... :lol:
Hier ook een fan van die rotterdammers! De laatste kilo’s waren ‘Honduras Marcala Comsa’

2214
Pti schreef: wo 07 okt 2020, 14:14 Misschien een fractie grover malen en daarmee een sneller door laten lopen, scheelt een berg. Tis een beetje een Italiaanse bak, dus je moet m ook als zodanig benaderen. Je verliest nauwelijks body met dank aan het vleugje robusta.
Dank voor de tip! Ik heb het volgende aangepast.

Maalgraad aangepast van 1,7 naar 2. Hierdoor kwam ik uit op 17 gram gemalen koffie. Ik kom nu uit op 55 gram totaal in 23 seconden tijd (vanaf 1e druppel), de ratio is dus hoger geworden.

Koffie smaakt nu zurig. Is het nu een kwestie van er tussenin gaan zitten?
Laatst gewijzigd door thedude op do 08 okt 2020, 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.

2215
Vandaag voor het eerst de Lucky Lion geprobeerd van de Kaffeehimmel in Kevelaer (D), zie https://www.kaffeehimmel-roesterei.de/Start

Een fruitige, vol-zoete, enigszins kruidige (zwarte peper?), natural arabica uit het zuiden van Ethiopië (de hoogvlakte in de regio Guji). Volgens de zak zou ik jasmijn, rijpe mango en zoethout moeten proeven. Ik kan me bij die smaakaanduidingen wel iets voorstellen, maar haal die specifieke aroma's er zelf niet uit en, sterker nog, zou de smaak van mango niet eens herkennen als ik een stukje op mijn tong gelegd kreeg. Hoe dan ook, het is een koffie die ik vaker ga drinken.

Afgelopen zaterdag geroosterd.

(edit: Happy Lion moest natuurlijk Lucky Lion zijn vanwege de alliteratie en omdat het beter Duits is)
La Pavoni Pro pre-millennium + Tije's koelring + Amprobe AMD-50 | Knock Feldgrind, Comandante MK3, Kinu M47v1

2216
Voor de gein liep ik een leuke zaak in de binnenstad (den Haag) in genaamd Espresso Perfetto.
Gesprek met de eigenaar gehad, die beweerde dat koffie best lang houdbaar is mits goed verpakt en je meer op bewaardatum moet letten.

Heb een bakje 250 gram Lucaffe Classic en een eigen house blend meegenomen om te proberen.
Maar de Lucaffe smaakt me een partij lekker zeg, bijzonder zacht en nootachtige smaken.

2219
bobbee schreef: do 08 okt 2020, 16:37 Koffie is heel lang houdbaar en bederft niet nee. Maar de smaak gaat wel achteruit.
Dat dacht ik ook altijd dus, maar hij beweerde dat dat heel erg meevalt. Heeft voor de rest ook 99% vooraf ingepakte bonen in zijn winkel dus zal vast ook niet andermans koffie promoten.

De koffie die ik mee heb was wel even genieten overigens. Maar even kijken hoe snel de smaak verloren gaat nu er lucht bij is gekomen.

2220
Kaan schreef: do 08 okt 2020, 16:46
bobbee schreef: do 08 okt 2020, 16:37 Koffie is heel lang houdbaar en bederft niet nee. Maar de smaak gaat wel achteruit.
Dat dacht ik ook altijd dus, maar hij beweerde dat dat heel erg meevalt. Heeft voor de rest ook 99% vooraf ingepakte bonen in zijn winkel dus zal vast ook niet andermans koffie promoten.

De koffie die ik mee heb was wel even genieten overigens. Maar even kijken hoe snel de smaak verloren gaat nu er lucht bij is gekomen.
Volgens mij zit hier een luchtje aan...
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven