Re: Bezzera Strega

232
cremalover schreef: za 10 apr 2021, 10:34
ronald22 schreef: za 10 apr 2021, 10:20 Zou het water dan heter, (kokend) eruit komen als ik dit vergelijk met Cremalover?
Heeft dit o.m. te maken met de druk?

@Cremalover
Kan jij een foto maken van jou metertje als deze op de hoogste stand staat?
Staat op 1.4 bar. Ik hou van hete koffie.
Volgens mij van mij lager. Ik vind dit eerlijk gezegd lastig om te lezen, vandaar de foto.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven
Bijlagen

235
fransg schreef: za 10 apr 2021, 09:52
cremalover schreef: za 10 apr 2021, 08:14 Doe ik trouwens altijd.Ff de viezigheid van het zeef afblazen.
Doe ik met mijn Londinium ook kort na elk shot. Het beetje lucht dat onder druk na de extractie ergens in de groep zit, kan er dan uit en meteen spoel je ook de douchezeef even schoon.

Je hoort het verschil als je het een keer niet hebt gedaan. Dan begint de flush met een kleine "pft" van de hete stoom/lucht onder druk die weg kan.

Klinkt alsof het op de Strega zo is dat de eerste kuch water door de plots wegvallende druk van de flush schijnt te koken, de indruk wekt heel heet te zijn. En dan wil het weleens hoesten/spetteren.

Niks aan de hand.
Voorlopig berust ik mij wat Frans schrijft.

236
Appel met peren jongens! Stop met vergelijken.

Je pakt een strega met hx, grote groep die niet genoeg verwarmt kan worden met boiler alleen, daarom 2 verwarmingselementen in de groep erbij. Al met al is de temperatuur van het water uit de strega op de juiste temperatuur. Daar zijn grafieken van en al lang en breed uitgezocht, dat sputteren hoort bij een HX, een korte flush is voldoende. Niet te lang! Je koffie wordt zuur. Zelfde als bij een E61, draai de pressostaat omhoog en het water spuit eruit. Die drukmeters waar jullie naar kijken zijn ook niet te vertrouwen. Geen officieel geeikt spul. Draai de pressostaat eens ietsje omlaag van je strega, mm voor mm en dan telkens de machine laten afkoelen en opwarmen. Het sputteren spuiten zal minder worden.

Cremalover heeft een dipper, geen HX dus. Is totaal andere techniek! Dat die niet sputtert op 1,4 bar heeft een andere reden. Alleen de groepen zijn al anders enzovoort.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

237
bobbee schreef: za 10 apr 2021, 11:15 Appel met peren jongens! Stop met vergelijken.

Je pakt een strega met hx, grote groep die niet genoeg verwarmt kan worden met boiler alleen, daarom 2 verwarmingselementen in de groep erbij. Al met al is de temperatuur van het water uit de strega op de juiste temperatuur. Daar zijn grafieken van en al lang en breed uitgezocht, dat sputteren hoort bij een HX, een korte flush is voldoende. Niet te lang! Je koffie wordt zuur. Zelfde als bij een E61, draai de pressostaat omhoog en het water spuit eruit. Die drukmeters waar jullie naar kijken zijn ook niet te vertrouwen. Geen officieel geeikt spul. Draai de pressostaat eens ietsje omlaag van je strega, mm voor mm en dan telkens de machine laten afkoelen en opwarmen. Het sputteren spuiten zal minder worden.

Cremalover heeft een dipper, geen HX dus. Is totaal andere techniek! Dat die niet sputtert op 1,4 bar heeft een andere reden. Alleen de groepen zijn al anders enzovoort.
Bedankt voor de goede uitleg Bobbee!
Ik flush ongeveer 7 seconden tot de volgende tik, zo heb ik het geleerd. Tot dat de volgende tik komt heb ik al mijn filterbakje erin geplaatst.
De pressostaat omlaag draaien bedoel je hiermee losser zodat de druk minder wordt? Beïnvloedt dit de temperatuur ook?

238
Ik denk dat je niet weet wat een pressostaat is?
De pressostaat zit in de machine en regelt wanneer het verwarmingselement aan en uitgaat. Uit mijn hoofd zit hij rechts bij de strega. Daar zit een klein schroefje op wat je kunt draaien. Naar de - is druk omlaag. Het gaat hier om de druk van de boiler, niet de druk die op de koffie wordt losgelaten door een pomp bij een E61, en in geval van de strega is dat eerst de pomp waarna de veer het overneemt.
De druk van de boiler is dus wat anders en staat in verhouding met de temperatuur van het water. En de HX, de warmtewisselaar, heat exchanger wordt verwarmt door het hete boilerwater. De HX is een buis die door de boiler heen gaat en gevoed wordt met koud water uit het reservoir.

7 seconden flushen is te lang denk ik. Een flush is hoelang je het water laat lopen. Niet de tijd die je wacht totdat je de tik hoort. Hoelang laat je het water lopen, flushen? Je water zal een heel stuk afkoelen. Maar alles draait om smaak. Heb je nu niet iets zure koffie? Probeer eens wat korter. 2 a 3 sec en proeven die espresso. Alleen dat is waar het omgaat.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

239
bobbee schreef: za 10 apr 2021, 11:59 Ik denk dat je niet weet wat een pressostaat is?
De pressostaat zit in de machine en regelt wanneer het verwarmingselement aan en uitgaat. Uit mijn hoofd zit hij rechts bij de strega. Daar zit een klein schroefje op wat je kunt draaien. Naar de - is druk omlaag. Het gaat hier om de druk van de boiler, niet de druk die op de koffie wordt losgelaten door een pomp bij een E61, en in geval van de strega is dat eerst de pomp waarna de veer het overneemt.
De druk van de boiler is dus wat anders en staat in verhouding met de temperatuur van het water. En de HX, de warmtewisselaar, heat exchanger wordt verwarmt door het hete boilerwater. De HX is een buis die door de boiler heen gaat en gevoed wordt met koud water uit het reservoir.

7 seconden flushen is te lang denk ik. Een flush is hoelang je het water laat lopen. Niet de tijd die je wacht totdat je de tik hoort. Hoelang laat je het water lopen, flushen? Je water zal een heel stuk afkoelen. Maar alles draait om smaak. Heb je nu niet iets zure koffie? Probeer eens wat korter. 2 a 3 sec en proeven die espresso. Alleen dat is waar het omgaat.
Als ik rond de 7 seconden flush dan slaat de pressostaat weer aan. Het moment dat deze klaar is dan hoor ik weer een klik en dan zet ik de espresso. Als ik jou dan goed begrijp hoef ik dus niet te wachten tot de pressostaat weer aanslaat.

Het schroefje zit idd rechts. Als het hier gaat om de druk van de boiler en niet de druk op de koffie door de pomp dan heeft dit toch geen invloed op het morsen van het water?

De smaak van de koffie is naar mijn beleving niet zuur maar dat kan gewenning zijn. Ik houd van zoete koffie zoals de Malabar.

240
Ik heb ook een Strega en flush nooit.
Heb wat met PID's lopen experimenteren en mijn kop is 92 graden. Het Boilerwater is 115graden.
Bij mij komt er ook een 'stootje' uit die over de lekbak gaat. Ik wijt dat (als eerder genoemd) aan de druk in de HX.

Ik kon geen verschil tussen wel- en niet flushen proeven (koffie smaakte niet verbrand), maar irriteerde me aan het gespetter, dus flush ik niet meer ;-)
dus...